Smalt og humpete. Sjømaten som sendes fra Wilsgård Fiskeoppdrett i Torsken har flere krevende veipartier.Foto: Jørn Mikael Hagen
Smalt og humpete. Sjømaten som sendes fra Wilsgård Fiskeoppdrett i Torsken har flere krevende veipartier.Foto: Jørn Mikael Hagen

På slike veier fraktes sjømat for milliarder av kroner

Fisketrailere stanger i tunneltak og skaper trafikkaos dersom den møter større kjøretøy inne i tunnel eller på smal strekning. Og flere veistrekninger er så humpete og svingete at fiskekasser tipper over ende og knuses. Her fraktes norsk sjømat for milliardverdier.

Marked
Jørn Mikael Hagen
Mobil 91805828
30. mai 2018 05:00

Det snakkes om at mer av sjømattransporten må over på jernbane. Men til Senja vil aldri jernbanen komme. Og fylkesveiene som frakter sjømat for milliarder av kroner blir bare dårligere og farligere.

- Behovet for utbedringer er enormt. Det sier prosjektleder Linda Lien i Sjømatklyngen Senja.

Hun forteller om veier der asfaltdekket er fullstendig sundkjørt. Om veier så sporete at snøbrøyting blir vanskelig. At veier fyker igjen vinterstid. At fisketrailere blir stående fast i bratte bakkepartier fordi de har måttet stoppe for motkommende trafikk.

zoomEn av tunnelene til Husøya. Med et underlag under enhver kritikk. Veiarbeidere drev utbedringer da Fiskeribladet besøkte Husøya.
En av tunnelene til Husøya. Med et underlag under enhver kritikk. Veiarbeidere drev utbedringer da Fiskeribladet besøkte Husøya.

Fylket overtok elendige veier

Det var i 2010 fylkeskommunene overtok landets riksveier. Veier som allerede da, langs flere strekninger, var i elendig forfatning. Særlig i utkantstrøk i Nord-Norge.

Lista er lang over de fylkesveier som sårt trenger utbedringer, og at vi i denne reportasjeserien kun tar for oss Senja, er bare et eksempel. Vi vet at utfordringene står i kø. Særlig i nord.

Eksempelet Senja, landets nest største øy som huser 10 fiskemottak og 6 havbruksaktører. I tillegg til fabrikker, lakseslakterier, settefiskanlegg og en stor kystflåte. Når Senjas fire kommuner etter planen slår seg sammen til én storkommune, blir de en av landets største sjømatkommuner der øya allerede er den sjømatregionen med størst bredde.

zoomKart over sjømatregionen Senja.
Kart over sjømatregionen Senja.

Imponerende Senja

Med andre ord: Fylkesveiene utbedres. Senjas veier er allerede de fylkesveiene som transporterer mest sjømat i hele Troms og Finnmark, men er så smale og i så dårlig forfatning at flere steder kan ikke to store kjøretøy passere hverandre. Tunnelene er smale, veier er bratte og svingete, noe som blir ekstra utfordrende vinterstid. Og attpåtil lurer snøskredfaren i vinterhalvåret.

LES OGSÅ: - Vi må gjennom noe jævla ekle tunneler

Men når beslutningstakerne tilsynelatende gjør lite med situasjonen, har de 40 senjabedriftene fra både fangst, fiskeri, havbruk og leverandørindustri i samråd bestemt seg for å gjøre jobben litt lettere for politikerne og ta grep. Sammen utgjør de Sjømatklyngen Senja, der de i fellesskap har gjennomført et kartleggings- og prioriteringsarbeid som i prioritert rekkefølge viser hvilke veistrekninger som først trenger utbedringer. Et imponerende arbeid der alle medlemmer ser fellesskapet foran seg selv, selv om alle sårt trenger bedre vei til nettopp egne anlegg. Enhver politiker kunne hatt stor lærdom av å studere dette samarbeidet.

Vi har besøkt de tre stedene som har høyest prioritet: Senjahopen, Husøy og Torsken.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.