Utslipp i skipsfarten kan kuttes med 40 prosent

Miljø
Redaksjonen
3. mai 2018 14:20

En tiltaksanalyse laget av DNV GL på oppdrag fra Miljødirektoratet, viser at det innen 2030 er mulig å kutte klimagassutslippene innen skipsfart med 40 prosent. 

Elektrifisering av passasjerskip og ferger er det enkelttiltaket som bidrar til størst reduksjon i klimagassutslippene.

Rask overgang

DNV GL har vurdert flere mulige klimatiltak på skip i norske farvann fra 2018 til 2030 og utslippsreduksjoner og kostnader knyttet til disse:

  • Miljøvennlig teknologi og energieffektivisering på nye og ombygde skip
  • Omlegging fra fossilt drivstoff til elektrifisering og drivstoff med lavere klimagassutslipp

Analysen viser at det kreves en rask overgang til mer miljøvennlig teknologi og energieffektivisering av eksisterende skip dersom man skal nå 40 prosent utslippsreduksjoner i innenriks skipsfart i 2030, sammenlignet med nivået i 2015, viser Miljødirektoratet til i en pressemelding.

Helelektriske ferger

I analysen legges det til grunn at nye, mindre ferger vil være helelektriske frem mot 2030 og nye mindre passasjerskip og større ferger vil driftes med hydrogen. Større passasjerskip bruker plug-in-hybrid vil bruke flytende naturgass (LNG).

En del mindre skip vil benytte plug-in-hybrid teknologi, og større skip bruker LNG.

Skal 40-prosentmålet nås, vil det også være behov for en del biodrivstoff. DNV GL legger til grunn at biodiesel gradvis fases inn i all marin diesel frem mot 2030 og at flytende biogass (LBG) gradvis fases inn i all LNG.

1200 «alternative» skip

Resultatet, ifølge DNV GL, er at rundt 1200 skip i norsk farvann vil seile med alternativt drivstoff eller være hel- eller delvis elektrifisert i 2030.

Energieffektiviserende tiltak som forbedret skrogutforming, batterihybridisering (uten mulighet for lading) og optimal bruk av autopilot, bidrar med omkring 40 prosent av utslippskuttet, og tiltakene med alternative drivstoff og elektrifisering med 60 prosent.

Elektrifisering av passasjerskip og ferger er tiltaket som bidrar med størst i reduksjon klimagassutslipp, konkluderes det med i analysen.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.