Det produseres stadig mer fisk i Norge, og transportbehovene øker nesten fra dag til dag. Samtidig er mange veier på kysten i svært dårlig forfatning.Illustrasjonsfoto: Jørn Mikael Hagen
Det produseres stadig mer fisk i Norge, og transportbehovene øker nesten fra dag til dag. Samtidig er mange veier på kysten i svært dårlig forfatning.Illustrasjonsfoto: Jørn Mikael Hagen

Næringen må ta større ansvar for trygg og forsvarlig transport

Leder
14. april 2018 05:00

Ingenting har det så travelt som fersk fisk som skal ut på markedet. Men ingenting er farligere heller, uttaler Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund. Nettopp derfor må næringen ta større ansvar for både trygg og forsvarlig transport, og kun bruke seriøse og lovlydige selskaper. Dette har Mo helt rett i, men samtidig må næringen tenke nytt i transporten. Det er på tide at mer av fisketransporten flyttes fra vei til sjø og bane.

Det produseres stadig mer fisk i Norge, og transportbehovene øker nesten fra dag til dag. Samtidig er mange veier på kysten i svært dårlig forfatning, og det er høyst varierende hvor trygge og seriøse en del av transportselskapene er. Det er nok av eksempler på aktører som hverken overholder lønn eller arbeidsvilkår, men det er spesielt de utenlands selskapene som bryter loven. 

Mo har helt rett i at sjømatnæringen har et stort ansvar. Fiskeeksporten er så viktig for transportnæringen at sjømatselskapene har makt til å sikre at lover og regler overholdes. Mo har også rett i at selskapene har råd til å ta ansvar, for er det noe selskapene har nok av så er det penger. Nettopp derfor må industrien sette større krav til sine transportører.

Med økende klimakrav er det bare et tidsspørsmål før næringen tvinges til å tenke alternativt på transport.

De siste årene har det vært mye snakk om å flytte mer av transporten over fra vei til bane og sjø. Med en voksende sjømatnæring i nord, er det på tide at jernbanespørsmålet i nord blir aktualisert politisk nasjonalt - og ikke bare blant nordnorske politikere. Tross alt vil mer og mer sjømat bli produsert i nord. Dessuten bli næringen bli viktigere og viktigere for både landsdelen og nasjonen i sin helhet. En godt utbygget jernbane vil derfor være til alle interesse. 

Å overføre transporten til vei og bane har også en miljømessig side. Eksempelvis vil det gi et vesentlig lavere energiforbruk og klimautslipp enn bilbaserte transportsystemer for samme godsmengde. Overføring av gods fra vei til bane og sjø vil derfor være et betydelig bidrag til å redusere samfunnets utslipp av klimagasser.

Blant annet har DNV GL regnet ut at CO2-utslippene kan reduseres med 50 til 80 prosent med å flytte fra vei til sjø. Eksempelvis vil regulær sjøtransport fra Vestlandet til Europa, istedenfor biltransport, kunne redusere CO2-utslippet med 80 prosent. Regjeringen har også uttalt at en slik vridning mot sjø er et mål, men hittil har det vært lite annet en fagre ord og fine uttrykk. 

Debatten rundt transporten er med andre ord todelt. For det første må sjømatnæringen sikre at de bare bruker seriøse og lovlydige selskaper. For det andre må myndighetene, næring og organisasjonene jobbe for å flytte mer av transporten bort fra veiene. Med økende klimakrav er det uansett bare et tidsspørsmål før næringen tvinges til å tenke alternativt. 

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies Fiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...