Roy Angelvik (Frp), statssekretær for fiskeriministeren og næringsministeren, sier det i denne runden rett og slett ble for liten tid mellom prøvekjøring og den faktiske tenningen av trafikklyset til at en kunne redusere produksjonen i røde soner ved første tenning av trafikklysene.Foto: Anders Furuset
Roy Angelvik (Frp), statssekretær for fiskeriministeren og næringsministeren, sier det i denne runden rett og slett ble for liten tid mellom prøvekjøring og den faktiske tenningen av trafikklyset til at en kunne redusere produksjonen i røde soner ved første tenning av trafikklysene.Foto: Anders Furuset

Balanserer hensynene til næring og miljø på en god måte

Trafikklyssystemet skal ikke ta hensyn til havbruksnæringens fulle og hele miljøpåvirkning, skriver statssekretær for fiskeriministeren og næringsministeren, Roy Angelvik, i dette innlegget.

Den 12. mars kommer oppdrettspolitiske talskvinne i Ap, Ruth Grung, med en rekke uttalelser knyttet til trafikklyssystemet jeg har vanskelig for å la stå ubesvart.

Men la oss begynne der vi er enige. Det gleder meg at Grung deler mitt syn om at det er viktig å få på plass mer kunnskap om hva som skjer med villaksen. Vi skal ha kontroll på oppdrettsnæringens påvirkning, men det er ingenting i veien for å ha flere tanker i hodet på en gang. Jeg tror alle er tjent med at en løfter blikket og ser nærmere på hvordan andre faktorer påvirker villaksbestanden. Særlig etter at den forlater kysten vår. Hvordan dette arbeidet best skal organiseres, er mine gode kolleger i Klima- og miljødepartementet de nærmeste til å uttale seg om.

Sovet i timen

Etter fargeleggingen i 2017 ble ikke produksjonskapasiteten i røde områder justert. Grung mener dette er en erkjennelse av at det faglige grunnlaget som trafikklyssystemet hviler på ikke er til å stole på. Her har ikke Grung fulgt med i timen. Avgjørelsen om å ikke redusere kapasitet i røde områder i 2017 ble tatt på bakgrunn av behovet for forutsigbarhet for næringen. Det ble i denne runden rett og slett for liten tid mellom prøvekjøring og den faktiske tenningen av trafikklyset. Det er sånt som skjer når man skal gjennomføre noe for første gang. Men vi har hele veien vært tydelige på at når lyset tennes i 2019 vil produksjonen tas ned for eventuelle røde områder.

Tette kunnskapshull

At det kan være svakheter og usikkerheter knyttet til metodene for estimering av lakseluspåvirkning i produksjonsområdene er tydelig kommunisert både av forskerne og Nærings- og fiskeridepartementet. Men det at vi ikke har all kunnskap betyr ikke at vi ikke kan bruke den kunnskapen vi har. Og kunnskapsgrunnlaget er nå godt nok til å forvalte etter. Vi vil bruke tiden frem mot neste vurdering i 2019 til å raffinere systemet og tette kunnskapshull. Og la det være sagt, trafikklyssystemet skal baseres på den til enhver tid beste tilgjengelige kunnskap, det vil derfor komme justeringer når kunnskapsgrunnlaget tilsier at dette er hensiktsmessig.

La det være helt klart. Trafikklyssystemet skal ikke ta hensyn til havbruksnæringens fulle og hele miljøpåvirkning. Det er nøye gjennomgått i havbruksmeldingen hvorfor lus er vekstindikatoren. Dette betyr ikke at vi ikke jobber med andre miljøpåvirkninger, som for eksempel rømt oppdrettsfisk. Politikk handler om å veie ulike hensyn mot hverandre. Jeg er trygg på at regjeringen, med bred støtte i Stortinget, balanserer hensynene til næring og miljø på en god måte.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Forutsigbarheten i leppefisket er fullstendig fraværende

Leserinnlegg
1 kommentar18. juni 2018 23:33

Leppefisk og deltakervillkår

Leserinnlegg
18. juni 2018 15:14

- Jeg ser ingen tegn på at Sjømatrådet er på rett spor

Leserinnlegg
1 kommentar18. juni 2018 12:21

Kvoteprisutvikling for pelagisk ringnot

Kronikk
1 kommentar17. juni 2018 19:40
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00