HØYE ULYKKESTALL:  Gode sikkerhetsrutiner må være innarbeidet før lærlingen får slippe til om bord på fiskebåtene. Her et bilde fra en øvelse om bord KV «Svalbard».Illustrasjonsfoto: Beate Heide
HØYE ULYKKESTALL:  Gode sikkerhetsrutiner må være innarbeidet før lærlingen får slippe til om bord på fiskebåtene. Her et bilde fra en øvelse om bord KV «Svalbard».Illustrasjonsfoto: Beate Heide

For mange ulykker i fiskeflåten

Leder
24. februar 2018 06:03

Arbeid på havet er utsatt, og historisk sett har fiskeryrket blitt betegnet som verdens farligste yrke. Svært mange av ulykkene skjer på mindre båter, men nå viser nye tall at mange av de ferskeste fiskerne opplever yrket som både risikofylt og skadepreget. Lærlingene er spesielt utsatt. Selv om det aldri vil bli mulig å fjerne all risiko, er det et faktum at det er for mange små og store ulykker i næringen.

Ny forskning viser at omtrent alle fiskere trives i yrket sitt, til tross for at det er svært farlig. Statistikk viser også at det er ti ganger farligere å være sjarkfisker enn bonde i Norge. I perioden 1990 til 2014 døde de 299 fiskere på havet. 196 av disse i sjarkflåten. Annen forskning viser at sjansen for å miste livet på jobb er 25 ganger høyere for en kystfisker enn for en offshorearbeider. 

Antall omkomne er blitt redusert noe de siste årene, men senest denne uken døde en fisker etter en tragisk ulykke Nord-Fugløya. Ett dødsfall er definitivt ett for mye.

I alle årene siden 1990 har det derfor vært økt søkelys på sikkerhet om bord, og nye krav har til stadighet blitt innført. Likevel har antall omkomne vært altfor høyt, og den ene tragiske episoden etter den andre har skjedd. Episoden denne uken et eksempel på det meningsløse som kan skje. 

Det er også illevarslende å registrere at så mange lærlinger skades mens de er under utdannelse. Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet en oversikt for Fiskeribladet, som viser at det har vært 15 personskader på lærlinger de siste 20 månedene. Over halvparten av disse ulykkene betegnes som alvorlige. Det er et høyt tall når vi samtidig vet at det er cirka 200 lærlinger på norske fiskefartøy. 

Unge mennesker som debuterer som fisker lærer mye nytt, og da er det svært viktig at gode sikkerhetsrutiner er innarbeidet før de går om bord. Det vil aldri bli mulig å gradere seg fullt ut mot hverken ulykker eller dødsfall, men dersom gode sikkerhetsrutiner hadde stått enda høyere på dagsordenen ville antall skader og ulykker vært redusert. Næringen må ta grep, men da trengs det erfarne veiledere som tenker sikkerhet først når de skal lære opp andre. Her har både rederiene og organisasjonene et felles ansvar. Det viser også at sikkerhetsopplæringen for fiskerne er viktigere enn noen gang.

Næringen må få ned både antall ulykker, og selvsagt også antall dødsfall

Lærlingeskadene rammer hovedsakelig gutter mellom 17 og 20 år, og det store spørsmålet er om det fokuseres nok på sikkerhet mens de unge er under opplæring. Det kan nesten virke som om det ikke er tilfellet. Næringen trenger unge lærlinger, men da nytter det ikke at så mange skades i jobben. Yrkesutøverne fortjener en god og fremtidsrettet sikkerhetsopplæring, der alle aktører vet hva de skal forholde seg til. Det er jobb nummer én i dagens Fiskeri-Norge.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00