Snadder: Kongekrabbe finner man omtrent på hver eneste restaurant med Michelin-stjerne. «Plagen» har blitt en stor suksess både for fiskere og kokker.Ill.foto: Svein Brimi/Norges sjømatråd
Snadder: Kongekrabbe finner man omtrent på hver eneste restaurant med Michelin-stjerne. «Plagen» har blitt en stor suksess både for fiskere og kokker.Ill.foto: Svein Brimi/Norges sjømatråd

Suksesshistorien kongekrabbe har en bakside

Sjelden har en større plage blitt til en større suksess. Kongekrabben har gått en lang vei fra å være uønsket og utskjelt til å bli et av sjømatnæringens ypperste luksusprodukt.

Kommentar
Skrevet av21. februar 2018 05:00

Tidlig på 1990-tallet gikk garnene i Varangerfjorden fulle av kongekrabber. Fiskerne fortvilte og på land var det ingen som hadde erfaring med denne nye og uønskede arten. I dag sendes den samme krabben fra fjordene i Øst-Finnmark til Michelin-restauranter og eksklusive spisesteder verden over. Krabben er løftet inn i et luksussegment, og gir en tilsvarende prispremie for aktørene.

zoomKristin Alnes, fagsjef i Sjømat Norge
Kristin Alnes, fagsjef i Sjømat Norge

Mye er gjort rett i håndteringen av krabben. Myndighetene har sørget for en god forvaltning av bestanden. Reguleringene har gitt en nødvendig profesjonalisering av næringen, med yrkesfiskere som har fartøy og kunnskap til å ivareta god kvalitet og stabile leveranser. Landindustrien har utviklet produkt, logistikkløsninger og marked. En omfattende produksjons- og markedsomlegging fra fryst produksjon til levende krabbe har løftet kongekrabben til eventyrlige verdier.

Eksport av levende krabbe utgjør nå en større andel enn eksport av fryst. Skånsom behandling av hvert enkelt individ sørger for leveranser av levende krabber fra Øst-Finnmark til markedene i Asia, Amerika og Europa. Dette er så langt fra et bulkprodukt som man kan komme. Det bygges både krabbehoteller og merkevarer. Næringen preges av pionerer som gjennom innovasjon og risiko har løftet et norsk produkt inn i det globale matmarkedets ypperste segment.

Det betales førstehåndspriser på 170-180 kroner kiloet for kongekrabbe. Få fiskerier er så lukrative og så attraktive som krabbefisket. I en nasjonal debatt om verdiskaping av det norske råstoffet, helårlige lønnsomme arbeidsplasser og aktivitet langs kysten kan kongekrabben med fordel løftes fram.

Det må snarest settes inn målrettede tiltak for å redusere omfanget av ulovlig fiske og omsetning av kongekrabbe

Men suksesshistorien har også en bakside. Den høye verdien på kongekrabbe har skapt grobunn for et svart marked. Sjømat Norge er bekymret for at dagens forvaltningsregime og markedssuksess undergraves av et tilnærmet systematisk ulovlig fiske. Dette fisket foregår både i liten skala gjennom salg fra privatpersoner til venner og bekjente, og i større skala med preg av næringsfiske.

En gjennomgang av tilførselen av krabbe holdt opp mot volum eksportert og antatt norsk konsum viser ubalanse og stor underdekning av krabbe. Dette kan på årsbasis dreie seg om flere hundre tonn uregistrert krabbe. Når årets kvote er på 1850 tonn, er dette en alvorlig trussel, både mot forvaltningen og markedet.

Det må snarest settes inn målrettede tiltak for å redusere omfanget av ulovlig fiske og omsetning av kongekrabbe. Her må både næringen selv og myndighetene bidra.

I første omgang bør det settes et forbud mot bruk av mottaksstasjoner og mobile kjøpsstasjoner for kongekrabbe. Det bør også strammes betydelig inn på bruken og regelverket for samleteiner. Videre må vi vurdere om det kan lages et system med individmerking av lovlig fanget kongekrabbe.

Historien om kongekrabben viser at driftige fiskere og en dyktig og innovativ fiskeindustri er i stand til å skape store verdier, av noe som i utgangspunktet var et problem. Denne suksessen må vi ta vare på og dyrke videre. Da kan vi ikke tillate at ressursen, seriøse aktører og markedene ødelegges av kjeltringer.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Takk minister, blir dei andre med?

Leserinnlegg
11. desember 2018 17:33

- Kan Repparfjorden reddes?

Leserinnlegg
1 kommentar10. desember 2018 10:43

Ny lov kan true livets opphav

Kommentar
8. desember 2018 10:38

- Vi trenger jevnere loddefiske

Kommentar
3 kommentarer7. desember 2018 19:06

- Fiskarlaget Nord aldri har hevdet at noen har opptrådt uredelig

Leserinnlegg
2 kommentarer6. desember 2018 13:03

Usikret hvalturisme

Kommentar
6. desember 2018 10:56

Europeere har sagt sitt om norsk laks

Leserinnlegg
1 kommentar6. desember 2018 09:59

Ja til ordnede forhold i fiskeflåten

Leserinnlegg
2 kommentarer6. desember 2018 07:44

«Du må ikke sove»

Leserinnlegg
4. desember 2018 08:23

Standal svarer Meløysund

Leserinnlegg
3. desember 2018 15:49

Fôr og lus koster penger

Kommentar
1 kommentar3. desember 2018 13:37

- Den norske fiskerstatusen undergraves

Kommentar
2 kommentarer1. desember 2018 14:06
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...