VIKTIG FOR NORGE: Kystvakta er viktig Norge, skriver forsvarsministeren i dette innlegget. Her redder et Lynx helikopter KV Svalbard en skadet fisker.Foto: Haakon Kjollmoen
VIKTIG FOR NORGE: Kystvakta er viktig Norge, skriver forsvarsministeren i dette innlegget. Her redder et Lynx helikopter KV Svalbard en skadet fisker.Foto: Haakon Kjollmoen

Kystvakta skal få helikopter

- Vi skal gå gjennom hele Forsvarets behov for helikopterkapasitet. Jeg prioriterer å finne løsninger for Kystvakta svært høyt, skriver forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i dette innlegget.

Leserinnlegg
Skrevet av6. februar 2018 12:26

Forsvarssjefen har anbefalt at NH90-helikoptrene skal prioriteres til fregattene. Det betyr ikke at Kystvakta skal seile uten helikopter.

Prioritere annerledes

Utviklingen i NH90-prosjektet gjør det nødvendig å prioritere annerledes. Vi ser at det timeantallet vi vil få ut av helikopteret ikke kommer til å dekke det fregattene og Kystvakta trenger. Derfor skal vi gå gjennom hele Forsvarets behov for helikopterkapasitet, og jeg prioriterer å finne løsninger for Kystvakta svært høyt.

Kystvakta løser oppgavene sine på en meget god måte, og det skal de fortsette å gjøre. Regjeringen jobber på flere områder for at Kystvakta skal levere på et høyt nivå. Vi har gjennomført omfattende vedlikehold og oppgradering av fartøy, og vi har fremskyndet anskaffelsen av tre nye helikopterbærende fartøy som skal erstatte den aldrende Nordkapp-klassen.

Kystvakta løser oppgavene sine på en meget god måte, og det skal de fortsette å gjøre.

Frank Bakke-Jensen

Viktig for Norge

Vi skal finne løsninger som gjør at Kystvakta kan levere på det nivået vi har satt i langtidsplanen. Vi vet hvor viktig Kystvakta er for overvåkning og kontroll av områder der det foregår fangst og fiske, vi vet hvordan Kystvakta bidrar til redning, sikkerhet og beredskap. Vi vet hvor viktig Kystvakta er for Norge. Derfor skal vi finne løsninger, og derfor prioriterer jeg det høyt.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Fiskerne i nord er bekymret for eierskapsutviklingen i kystflåten

Leserinnlegg
2 kommentarer20. oktober 2018 14:03

Kortreiste marine ingredienser

Kommentar
20. oktober 2018 12:06

Sildesalgslaget presiserer

Leserinnlegg
18. oktober 2018 17:50

Om rykter, usikkerhet og ulovlig fiske

Kronikk
17. oktober 2018 15:33

- Markedsfør fisk som noe bærekraftig

Kommentar
17. oktober 2018 05:00

Skattesurr på lederplass

Leserinnlegg
16. oktober 2018 20:20

Misvisende om lusemidler fra Lerøy Seafood Group

Leserinnlegg
2 kommentarer16. oktober 2018 11:06

Markedsføring av pelagisk fisk

Leserinnlegg
16. oktober 2018 05:00

Klimasinker i Nordland

Leserinnlegg
15. oktober 2018 20:04

Avgift på grønn skipsfart skader miljøet

Leserinnlegg
15. oktober 2018 17:03

Fedje-ubåten må opp i Stortinget

Leserinnlegg
1 kommentar14. oktober 2018 11:21

SV er ikke på lag med oss

Leserinnlegg
1 kommentar13. oktober 2018 18:54

Hvem vrir på ord, Sandvik?

Leserinnlegg
1 kommentar13. oktober 2018 12:34
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...