Marin næringsliv: Austevoll, Frøya, Myre (bildet) og Båtsfjord er eksempler på steder med rikt marint næringsliv, uten at de kan sko seg med tilbudene i for eksempel Bergen, Trondheim og TromsøArkivfoto: Marius Fiskum
Marin næringsliv: Austevoll, Frøya, Myre (bildet) og Båtsfjord er eksempler på steder med rikt marint næringsliv, uten at de kan sko seg med tilbudene i for eksempel Bergen, Trondheim og TromsøArkivfoto: Marius Fiskum

Hvordan videreutvikler vi våre konkurransefortrinn?

Nærhet til naturressursene og lang kystlinje har gitt Norge åpenbare konkurransefortrinn.  Spørsmålet er hvordan vi videreutvikler vår rolle som vertskap for marin næringsvirksomhet.

Kommentar
Skrevet av11. februar 2018 15:16

På Storby marin sin årssamling i Oslo i forrige uke var tema vertskapsattraktivitet. 

Havrommet er pekt på som et av de store nasjonale satsingsområdene med sjømatnæringen som en betydelig bidragsyter, både med tanke på sysselsetting og verdiskaping. Med innledere fra NFD, akademia, klynger, næringsliv og virkemiddelapparatet, var spørsmålet på årssamlingen hvordan vi nasjonalt og regionalt kan legge til rette for videreutvikling av en bærekraftig marin sektor.

Investeres i marint

Det skjer utvilsomt mye godt vertskapsarbeid i Norge. Milepæler som 200 mils økonomisk sone og en velfungerende ressursforvaltning vært uvurderlig. Fortsatt investeres det stadig mer i marint rettet FoU, og vår statsminister Erna Solberg tar en viktig rolle i å lede an i internasjonalt arbeid for bærekraftig havøkonomi. I de store byene utdanner universitetene kandidater næringen trenger, og kommunene utarbeider lokale utviklingsplaner i samarbeid med næringsliv og sentrale institusjoner. Ikke minst sørges det for at byene er gode hjem, med velfungerende skoler, kultur- og idrettstilbud.

zoomKathrine Tveiterås er instituttleder ved Norges fiskerihøgskole.
Kathrine Tveiterås er instituttleder ved Norges fiskerihøgskole.

Med mange slike gode eksempler er det grunn til å være optimistisk på vertskapets vegne. Likevel er det rom for forbedringer, og stikkordet er samhandling.

Tap i konkurranse med oss selv

Kjennetegnende for marint næringsliv er at det er spredt langs hele kysten. Austevoll, Frøya, Myre og Båtsfjord er eksempler på steder med rikt marint næringsliv, uten at de kan sko seg med tilbudene i for eksempel Bergen, Trondheim og Tromsø. Dette betyr at de store byene bør se seg som vertskap for regionalt samarbeid som går langt utover egne kommunegrenser. Slik samhandling vil gi mer kraft i spørsmål om infrastruktur, og ikke minst for bedre å kunne koble kompetanse- og produksjonsmiljøer.

På samme måte har de marine storbyene og institusjonene som oppholder seg der mye å hente på å forene sine krefter i flere felles prosjekter med arbeidsdeling framfor teigdeling. Storby marin er et fint utgangspunkt, med dialog og kjennskap til hverandres status og utviklingsagenda. Greier vi å være like raus når nabobyen oppnår det vi selv hadde ønsket? 

- Vi taper når vi konkurrerer med oss selv, sa rådmannen i Trondheim på samlingen i forrige uke, og jammen har han ikke rett. Skal vi fortsatt være en sjømatnasjon i verdensklasse må landslaget vært langt bedre enn kretslagene.

De store byene bør se seg som vertskap for regionalt samarbeid som går langt utover egne kommunegrenser. Slik samhandling vil gi mer kraft i spørsmål om infrastruktur, og ikke minst for bedre å kunne koble kompetanse- og produksjonsmiljøer

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Havets hvite og svarte gull passer ikke sammen

Leserinnlegg
21. februar 2018 12:01

Suksesshistorien kongekrabbe har en bakside

Kommentar
1 kommentar21. februar 2018 05:00

18.888 euro for å åpne gavepakke

Kommentar
2 kommentarer20. februar 2018 17:30

Uakseptable kutt i hurtigbåt- og fergetilbud

Leserinnlegg
20. februar 2018 05:00

Hvilken rolle skal fisken spille?

Kommentar
2 kommentarer18. februar 2018 18:32

- Veksten i oppdrettsnæringen må inn i lukkede anlegg

Leserinnlegg
6 kommentarer17. februar 2018 14:35

- Kvaliteten på norsk torskefisk må heves

Leserinnlegg
2 kommentarer16. februar 2018 05:00

Hvor ble det av Audun Maråk i «Sildesaken»?

Leserinnlegg
15. februar 2018 19:16

- Fiskebåt slutter ikke å stille krav

Leserinnlegg
1 kommentar15. februar 2018 19:16

Forskningsdirektør: Det står ganske bra til med fiskebestandene

Kommentar
2 kommentarer14. februar 2018 05:00

Brev til Elvestuen: Bores det her settes Lofoten i stor fare

Leserinnlegg
1 kommentar13. februar 2018 11:47

Fiskebåtar er best egna til å tråla etter plast

Leserinnlegg
13. februar 2018 05:00

Hva med litt ekstra markedsinnsats, Sjømatrådet?

Kommentar
1 kommentar11. februar 2018 19:23
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00