OFOTBANEN: Det vil bli betydelig billigere både nå og i overskuelig fremtid at de gjennomgående godstogene går via Ofotbanen, mener Finn H Eriksen i dette innlegget. Illustrasjonsfoto: Hampus Lundgren
OFOTBANEN: Det vil bli betydelig billigere både nå og i overskuelig fremtid at de gjennomgående godstogene går via Ofotbanen, mener Finn H Eriksen i dette innlegget. Illustrasjonsfoto: Hampus Lundgren

Jernbanen i nord må starte i riktig ende

Jernbanelinjen i nord bør legges opp etter best mulig sjømatlogistikk, dersom jernbanedriften skal baseres på godstransport.

Leserinnlegg
Skrevet av5. februar 2018 17:41

Jeg viser med interesse og applauderer innlegget til John Kenneth Selven og i artikkelen med Are Kvistad 31. januar. Det er med engasjement de begge heier fram en jernbaneløsning i Nordland/ Troms.

Løsning på bedre markedstilgang ligger i transport

zoomFinn H Eriksen, Fishmeal AS
Finn H Eriksen, Fishmeal AS

Jernbane basert på godstrafikk

Det er i for stor grad fra politisk hold påpekt at jernbaneløsning i denne regionen ikke vil ha en bærekraftig økonomisk styrke. Dette er basert på en betenkning om passasjertrafikk og da vil manglende bærekraft være vel fundert. Det som sies av de to nevnte er en jernbanedrift basert på godstransport. Da vil bilde bli noe annerledes. 

Narvik har i dag blitt et viktig knutepunkt for all logistikk i denne delen av landet. Dette knutepunktet vil bli enda viktigere i tiårene framover med den økte produksjon av sjømat som er ønsket av politikerne.

Må begynne i riktig ende

Det snakkes om utvidelse av Nordlandsbanen fra Fauske og nordover for å ta del i den økte godstransporten slik Samferdelsministeren ber Jernbanedirektoratet utrede i brev 24. november 2017. Jeg vil hevde at dette er å begynne i feil ende. 

Planlegging av ny bane må nødvendigvis starte fra Narvik mot Tromsø. Det er i denne retningen det store behovet for toglinjebasert transport vil være av betydning både sørover og nordover. Jeg mener det også har kommet fram å legge et jernbanespor til Harstad. Det vil jeg nok like fullt hevde er en mindre god idé. 

Jeg vil mene at å legge en linje til for eksempel Lødingen er langt mer optimalt i sjømatlogistikk. Der møtes trafikken fra Lofoten, Vesterålen og eventuelle skipsanløp med fisk gjennom Tjeldsundet. Planlegging av linje til Tromsø, bør trolig ha en foreløpig ende i Tromsdalen. Å avslutte en linje på Tromsøya har trolig liten hensikt, snarere en ulempe.

Gods med ekspressfart

Som nevnt må en slik jernbanelinje nord og vest for Narvik utelukkende bli planlagt for godstrafikk med ekspressfart. Jeg tror at passasjertrafikk, muligens utover en minimal grad, om noen overhodet, vil øke kostnadene betydelig. Det er ikke mange norske jernbanelinjer av en viss lengde som ikke har passasjertrafikk, men den nær 100 km lange Solørbanen har utelukkende godstrafikk med flere tog daglig. Passasjertrafikken stoppet i 1994 og er erstattet av busslinje som tydeligvis er en fullgod erstatning og stopper der det er ønskelig.

Selven sier at cirka 220 000 MT sjømat blir sendt med tog fra Nord-Norge over Narvik i året, hvorav cirka 11 000 MT blir sendt over Nordlandsbanen. Jeg vil mene at slik kan det fortsette. Uten at jeg skal beskyldes for ikke å ta lokale hensyn mellom Fauske og Narvik, vil jeg nok hevde at denne strekningen vil bli samfunnsmessig svært kostbar. Det hviler på følgende resonnement at i dag er hovedsenteret for gods fra og til regionen basert i Narvik. Hovedgrunnen er Ofotbanen. Dette er ikke bare en toglinje, men den er bygget, og ikke minst vedlikeholdt for lange tog og svært tunge vognlaster. Det er sant som det er sagt at norske aktører betaler mye linjeavgifter til Sverige. Når det er sagt, betaler også Sverige ikke helt ubetydelige avgifter til Norge og Bane NOR for den norske delen av Ofotbanen. Da kommer det neste logiske spørsmålet. Hva med Nordlandsbanen fra Fauske og sørover. Vil den kunne tåle en slik belastning som to-tre lange og tunge godstog daglig hver vei med dagens banelegeme slik det er i dag, og ikke minst i et lengre perspektiv? Svaret mitt er avgjort nei. Denne trafikken ønsker ekspressfart slik den gjennomføres i dag. Vi leser at det ofte er problemer på Nordlandsbanen allerede i dag og dertil manglende togstrøm. 

Med argumenter om rask og sikker gjennomføring av mange tunge godstog, må etter mitt skjønn Nordlandsbanen bygges helt på nytt, og det vil trolig heller ikke bli særlig billig

Må bygges på nytt

Med argumenter om rask og sikker gjennomføring av mange tunge godstog, må etter mitt skjønn Nordlandsbanen bygges helt på nytt, og det vil trolig heller ikke bli særlig billig. Dette tilsier at det vil bli betydelig billigere både nå og i overskuelig fremtid at de gjennomgående godstogene går via Ofotbanen på et linjelegeme som gjennom hele Sverige er bygget og vedlikeholdt for særlig tung jernbanetrafikk. Dette vil trolig også forenkle transport direkte fra Nord-Norge til kontinentet på en raskere måte. 

Nordlandsbanen, dog med enkelte sterke linjestrekninger, har neppe noen mulighet for å kunne bære disse lange og tunge togene slik det ligger an i dag uten betydelig oppgraderinger av mange slag.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Fiskerne i nord er bekymret for eierskapsutviklingen i kystflåten

Leserinnlegg
2 kommentarer20. oktober 2018 14:03

Kortreiste marine ingredienser

Kommentar
20. oktober 2018 12:06

Sildesalgslaget presiserer

Leserinnlegg
18. oktober 2018 17:50

Om rykter, usikkerhet og ulovlig fiske

Kronikk
17. oktober 2018 15:33

- Markedsfør fisk som noe bærekraftig

Kommentar
17. oktober 2018 05:00

Skattesurr på lederplass

Leserinnlegg
16. oktober 2018 20:20

Misvisende om lusemidler fra Lerøy Seafood Group

Leserinnlegg
2 kommentarer16. oktober 2018 11:06

Markedsføring av pelagisk fisk

Leserinnlegg
16. oktober 2018 05:00

Klimasinker i Nordland

Leserinnlegg
15. oktober 2018 20:04

Avgift på grønn skipsfart skader miljøet

Leserinnlegg
15. oktober 2018 17:03

Fedje-ubåten må opp i Stortinget

Leserinnlegg
1 kommentar14. oktober 2018 11:21

SV er ikke på lag med oss

Leserinnlegg
1 kommentar13. oktober 2018 18:54

Hvem vrir på ord, Sandvik?

Leserinnlegg
1 kommentar13. oktober 2018 12:34
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...