Ill.foto: Kjersti Kvile.
Ill.foto: Kjersti Kvile.

Overføring av fiskerihavnene fra staten til regioner

Når ikke lenger staten vil ta ansvaret for en så viktig infrastruktur som fiskerihavnene er det grunn til bekymring.

Leserinnlegg
Skrevet av13. desember 2017 17:58

Vardø havnestyre går sterkt imot forslaget om å overføre ansvaret for fiskerihavnene fra staten til de nye regionene. Dette innebærer en nedprioritering av fiskerihavnene, som har forgått over tid. Når ikke lenger staten vil ta ansvaret for en så viktig infrastruktur som fiskerihavnene, mener vi dette er bekymringsfullt.

Sjømatnæringa vil i fremtiden være Norges viktigeste eksportnæring og bringe enorme verdier til nasjonen. Det er denne næringen som skal erstatte arbeidsplassene som forsvinner når olje og gassen fases ut. I denne sammenheng er gode og effektive fiskerihavner for å betjene en moderne fiskeflåte i fremtiden helt nødvendig, og da må ansvaret for fiskerihavnene ligge på et nasjonalt nivå.

Fiskerihavneutbyggingene i statlig regi gjennom Kystverket har vært helt avgjørende for fiskerinæringen og bosettingen på kysten, og da spesielt i vår nordligste landsdel.

zoom

Fiskerihavnene er en nasjonal infrastruktur, som er helt avgjørende forutsetning for fiskerinæringa, både for fangst- og foredlingsleddet. Det at fiskerihavnene nå blir en regional infrastruktur er meget uheldig. Dette vil gi dårligere økonomiske rammevilkår for å vedlikeholde og utbygge fiskerihavnene.

Vardø havnestyre mener at fiskerihavnene bør overføres fra Samferdselsdepartementet tilbake til Fiskeridepartementet (Næringsdepartementet) istedenfor til regionene.

Finnmark er et fylke med mange fiskerihavner som ligger værutsatt til. Med jevne mellom rom oppstår store skader på moloer, som kan komme opp i titalls millioner. Hvordan skal en region med anstrengt økonomi kunne reparere skadene? Finnmark har et stort behov for å utbygge flere dekningsverk og flytebrygger. Staten har gitt kommunene 50% tilskudd til disse formål over post 60. Finnmark har enkelte år blitt tildelt opp mot 50% av potten. Nå vil denne potten bli fordelt på regioner og da vil Finnmark komme dårligere ut.

Fiskerihavnene har frem til i dag vært utbygd med statlig finansiering i sin helhet. Staten ved Kystverket som har planlagt, prosjektert, bygd moloer og foretatt utdyping. Kystverket har i dag en kompetanse og dyktige fagfolk på havneutbygginger. Det å bygge opp en parallell organisasjon på regionalt nivå er uhensiktsmessig og lite gjennomtenkt.

zoomTorskelanding.
Torskelanding.

Vardø havnestyre mener at forslaget med å overføre fiskerihavnene til regionene også vil medføre til en svekkelse og nedbygging av Kystverket. Dette vil være uheldig og føre til en sentralisering av Kystverket med færre ansatte, noe som også vil kunne ramme hovedkontoret for Troms og Finnmark i Honningsvåg.

At Kystverket nå er fratatt midler til planlegging for nye tiltak i de neste 2-3 år frem til eventuelt regionene overtar i 2020, medfører at nye havnetiltak i fiskerihavnene blir utsatt i flere år, noe som er uakseptabelt for hele fiskerinæringen og kommunene som blir berørt.

Samferdselsdepartementet må snarest bevilge nødvendige midler til Kystverket slik at de kan fortsette planleggingen de kommende år og i fremtiden

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Leppefisk og deltakervillkår

Leserinnlegg
18. juni 2018 15:14

- Jeg ser ingen tegn på at Sjømatrådet er på rett spor

Leserinnlegg
1 kommentar18. juni 2018 12:21

Kvoteprisutvikling for pelagisk ringnot

Kronikk
1 kommentar17. juni 2018 19:40

Kom ut, kom frem og bli sett

Kommentar
17. juni 2018 13:00
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00