Ill.foto: Einar Lindbæk
Ill.foto: Einar Lindbæk

Mer gods på sjø og bane

Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

Leserinnlegg
Skrevet av12. desember 2017 09:24

I Nasjonal transportplan 2018-2029, som Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti la fram tidligere år, har de satt som mål at 30 prosent av godstransportene på distanser over 300 km skal overflyttes fra vei til sjø og bane. Nå gjelder det å følge opp dette.

I et innlegg i Fiskeribladet 11. desember peker Knut Arne Borge og Kenneth Erdal i Kystrederiene på det inkonsekvente i at det samme stortingsflertallet nå gir sjøtransporten høyere drivstoffavgifter, mens lastebiltransporten slipper dette. Dette kommer på toppen av omfattende veiutbygging og åpning for lengre og tyngre vogntog på veinettet, som også senker lastebilens kostnader, på bekostning av sjø- og banetransport.

zoomSilje Ask Lundberg, ny leder av Naturvernforbundet fotografert hjemme i sin leilighet på Vålerenga.
Silje Ask Lundberg, ny leder av Naturvernforbundet fotografert hjemme i sin leilighet på Vålerenga.

Naturvernforbundet har i flere år pekt på at veibruksavgiftene må økes, seinest i våre innspill til Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2018. Denne avgiften skal i prinsippet dekke veitrafikkens lokale miljøskader og veislitasje. Men grønn skattekommisjon har tydelig pekt på at tunge kjøretøy betaler for lite i veibruksavgifter. Det er også vanskelig å forstå at veibruksavgiften for diesel er om lag 2 kroner lavere enn for bensin, til tross for at dieselkjøretøy generelt gir høyere utslipp enn bensinbiler.

Et mer riktig nivå for veibruksavgiften på diesel vil også bidra til å innfri regjeringens og Stortingets mål om å flytte godstransporter fra vei til sjø og bane.

Å flytte godstransporter over lengre distanser fra vei til sjø og bane er bra for miljø og trafikksikkerhet. Naturvernforbundet forventer at stortingsflertallet følger opp sine mål og ikke bare bruker dem i sine festtaler.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Feilinformerer om hva trafikklyssystemet er

Leserinnlegg
1 kommentar12. november 2018 19:58

- Lusemiddelbruken må stanses

Leserinnlegg
2 kommentarer12. november 2018 15:54

- Vi er skuffet over å bli fremstilt som miljøkriminelle

Leserinnlegg
6 kommentarer12. november 2018 09:32

- Det er ikke få pussige utspill vi nå ser fra oppdrettsbransjen

Leserinnlegg
2 kommentarer9. november 2018 15:12

- Fremnesvik bommer

Leserinnlegg
9. november 2018 15:12

- Fra ny giv og optimisme til nedtur i Honningsvåg

Leserinnlegg
1 kommentar8. november 2018 21:03

- Tar uroen fra villfisknæringen i Troms på alvor

Leserinnlegg
2 kommentarer8. november 2018 19:40

Sameksistens krever dialog

Leserinnlegg
7 kommentarer8. november 2018 05:00

- Staten favoriserer frie markedskrefter

Leserinnlegg
1 kommentar7. november 2018 05:00
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...