Ill.foto
Ill.foto

Trafikklys og åpenhet i oppdrettsnæringen

Vi trenger alle innspill når vi skal bygge en oppdrettsnæring for fremtiden. Derfor blir jeg overrasket når advokat Halfdan Mellbye kritiserer departementet for manglende åpenhet og inkludering i prosessen med å få på plass trafikklyssystemet.

Leserinnlegg
Skrevet av15. november 2017 07:19Oppdatert:
15. november 2017 12:44

I et innlegg i Fiskeribladet kritiserer advokat Halfdan Mellby prosessen rundt det nye trafikklyssystemet. Han mener departementets behandling har vært «usedvanlig lukket». Det synes jeg er en underlig uttalelse.

LES INNLEGGET TIL MELLBYE: En usedvanlig lukket saksbehandling

Veien frem mot fargelegging av produksjonsområdene har pågått over lengre tid. Vi presenterte fargene for første gang i mai, da vi gjennomførte en «prøvekjøring» av systemet. Den endelige beslutningen kom i oktober. Det har vært muligheter til å påvirke prosessen flere ganger. Det har vært dialogmøter som myndighetene har arrangert, ulike høringsbrev der prosessen har vært gjennomgått. Og det har selvsagt også vært mulig å henvende seg direkte til myndighetene med innspill hele veien.

Det har faktisk aldri vært gjennomført en så åpen og grundig prosess frem mot departementets beslutning.

En politisk avgjørelse

Når det gjelder grensene for rød, gul og grønn sone, og hva som er akseptabel påvirkning på miljøet, så er dette en politisk beslutning. Det er for øvrig etter en omfattende prosess, med en melding til Stortinget og en stortingsbehandling, at det nå er tatt en politisk beslutning om hvilket risikonivå som vi anser som akseptabelt. Forskerne har i den forbindelse gitt oss et godt beslutningsgrunnlag. Vi har fått et faglig råd om tilstanden i produksjonsområdene som ser på hvordan lus påvirker dødeligheten på villfisk i hvert enkelt område.

zoomBilde
Statssekretær Roy Angelvik (Frp) på sitt kontor hos Nærings- og fiskeridepartementet i Kongens gate i Oslo

Jeg vil også tilføye at det, i samtlige tildelingsrunder som er gjennomført til nå, er departementet som har truffet beslutningen om en geografisk fordeling av vekst, deriblant om det er områder det ikke skal tildeles nyvekst. Dette er altså ikke noe nytt. Det nye i denne tildelingsrunden er at beslutningen er truffet på kjente kriterier, på et fastsatt tidspunkt som var satt på forhånd, og at beslutningen er basert på et solid faglig grunnlag etter grundig prosess.

Det vil alltid være noe usikkerhet

Mellbye viser til at usikkerhet er et gjennomgangstema i rapporten fra ekspertgruppen. Denne usikkerheten må ifølge advokaten tas i betraktning når utvalgets konklusjoner skal vurderes. Det som det har vært mest usikkerhet rundt, er om målemetodikken til lyset som settes er riktig. Det er kunnskapshull, men disse er i ferd med å tettes. Det er en del av prosessen med modelltesting og høringer. Her er et samlet forskningsmiljø engasjert. Vi er

fortsatt ikke i mål. Man kommer strengt tatt aldri i mål, men det betyr ikke at det ikke er godt nok.

Jeg ser ikke bort fra at de første modellene som havforskerne brukte til å fastsette bestandsstørrelser på torsk og sild også var beheftet med noe usikkerhet i starten. Men erfaringer med bruk av modellene, ny kunnskap, og påfølgende justering av modellene har over tid redusert usikkerheten.

Riksrevisjonen har avsluttet revisjonen av havbruksforvaltningen

Jeg vil også få trekke frem at Riksrevisjonen nå har besluttet å avslutte sin forvaltningsrevisjon av havbruksforvaltningen. Det er positivt, men for min del er det ikke overraskende. Vi har jobbet langsiktig og grundig med å få på plass det nye forvaltningssystemet for kapasitetsjustering innen lakseoppdrett. Trafikklyssystemet som nå er på plass vil gi vekst der det er miljømessig forsvarlig, og bidra til en bærekraftig utvikling av oppdrettsnæringa.

Departementet legger til grunn den mest oppdaterte kunnskapen som er. Det vi vet, er at vi aldri har hatt mer kunnskap om drift, teknologi og miljøparametere relatert til havbruk. På grunnlag av dette har vi slått på lysene. Fiskeri- og havbruksnæringa trenger og fortjener forutsigbarhet. Og det er nettopp dette trafikklyssystemet skal gi oss - forutsigbarhet for både oppdretterne og miljøet.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Skattesurr på lederplass

Leserinnlegg
16. oktober 2018 20:20

Misvisende om lusemidler fra Lerøy Seafood Group

Leserinnlegg
2 kommentarer16. oktober 2018 11:06

Markedsføring av pelagisk fisk

Leserinnlegg
16. oktober 2018 05:00

Klimasinker i Nordland

Leserinnlegg
15. oktober 2018 20:04

Avgift på grønn skipsfart skader miljøet

Leserinnlegg
15. oktober 2018 17:03

Fedje-ubåten må opp i Stortinget

Leserinnlegg
1 kommentar14. oktober 2018 11:21

SV er ikke på lag med oss

Leserinnlegg
1 kommentar13. oktober 2018 18:54

Hvem vrir på ord, Sandvik?

Leserinnlegg
1 kommentar13. oktober 2018 12:34

Fravær av journalistikk

Leserinnlegg
7 kommentarer12. oktober 2018 14:07

Kysten avlives av laksemilliardærer

Leserinnlegg
3 kommentarer12. oktober 2018 05:00

Takk til våre sjømenn som aldri mønstrar av

Kommentar
7 kommentarer10. oktober 2018 05:00

Når ordvalg vrenger fakta i LoVeSe

Kommentar
7. oktober 2018 18:17
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...