Laks: Oppdrettsnæringa må nå forholde seg til et trafikklyssystem myndighetene har etablert i spørsmålet om de får muligheter til vekst eller ei. Mange mener det hefter for store usikkerheter ved systemet.Foto: Per Thrana
Laks: Oppdrettsnæringa må nå forholde seg til et trafikklyssystem myndighetene har etablert i spørsmålet om de får muligheter til vekst eller ei. Mange mener det hefter for store usikkerheter ved systemet.Foto: Per Thrana

En usedvanlig lukket saksbehandling

Trafikklysordningen for oppdrettsvekst reiser en rekke problemstillinger knyttet til saksbehandling og forvaltningsmyndighetene.

Kommentar
Skrevet av13. november 2017 21:19

I en pressemelding 30. oktober publiserte Nærings- og Fiskeridepartementet den første «dommen» i trafikklysordningen. Ordningen reiser en rekke rettslige spørsmål, og jeg vil i denne sammenheng fokusere på håndteringen av usikkerhet i saksbehandlingen.

Jeg vil innledningsvis presisere at jeg har oppdrag for oppdrettsselskaper som berøres av ordningen. De synspunkter jeg kommer med i denne artikkelen er imidlertid utelukkende mine egne.

zoomBilde
Halfdan Mellbye, advokat Steenstrup Stordrange DA

Departementets behandling av saken om plasseringen av trafikklysene må kunne betegnes som usedvanlig lukket. Departementet har innhentet råd fra et ekspertutvalg, og en foreløpig vurdering fra utvalget ble publisert før sommeren. Det har imidlertid ikke vært noen form for høring etter at utvalgets vurderinger ble publisert, og de innspill som allikevel har kommet fra de berørte næringsaktørene er ikke nevnt i departementets videre behandlingen av saken. Pressemeldingen 30. oktober ble publisert samtidig med ekspertutvalgets endelige rapport.

Den saksbehandling som departementet har foretatt gir inntrykk av at dette dreier seg om et rent faglig spørsmål som er vurdert av faglige eksperter. Dette er imidlertid ikke riktig. Regelverket for trafikklysordningen fastslår at ekspertene skal gi sine synspunkter til departementet som så skal gjennomføre en ordinær forvaltningsmessig saksbehandling før trafikklysene settes. En slik forvaltningsbehandling innebærer selvsagt at de involverte parter skal få komme til orde, og at deres synspunkter vurderes av de myndigheter som avgjør saken. Departementets behandling av saken strider mot viktige prinsipper i norsk forvaltningsrett.

Departementets behandling av saken strider mot viktige prinsipper i norsk forvaltningsrett

Samtidig viser ekspertutvalgets rapport at det ikke er noen enkel faglig vurdering som her er foretatt. I rapporten er usikkerhet et gjennomgangstema, og en forutsetning som må tas i betraktning når utvalgets konklusjoner skal vurderes. Og det å vurdere forvaltningen av usikre miljøspørsmål er ikke et rent faglig spørsmål. Det er typiske forvaltningsspørsmål der man må avveie ulike hensyn for å nå det beste resultatet. Den store usikkerheten i de faglige spørsmålene gjør det med andre ord ekstra uheldig at departementet har valgt å gjennomføre en så lukket saksbehandling.

Juridisk sett er det et spørsmål om den saksbehandlingen som er gjennomført er så mangelfull at plasseringen av trafikklysene av den grunn er ugyldig.

Videre er det viktig å endre saksbehandlingsmåten før man om to år skal foreta en ny plassering av trafikklys i akvakulturnæringen. For at saksbehandlingen skal fremstå som betryggende er det viktig at den store usikkerheten ekspertutvalget gir uttrykk for tas på alvor i saksbehandlingen. Det gjøres ved å erkjenne at håndteringen av slik usikkerhet er et samfunnsspørsmål og ikke et rent faglig spørsmål.

Da må blant annet ekspertene utfordres til å tydeliggjøre hvor stor de mener usikkerheten er. I ekspertutvalgets rapporter er usikkerhet som nevnt et viktig tema, og utvalget har gjort et samvittighetsfullt arbeid med å få dette fram. De er imidlertid bedt om å trekke en konklusjon, og det er ikke lett å se ut fra rapporten hvor stor usikkerhet de egentlig mener det hefter ved den konklusjon de har trukket. Det bør ekspertene i neste runde bes om å klargjøre slik at det kan danne grunnlag for den videre saksbehandling.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

Krav fra Fiskarlaget Nord: - Dagens kvotesystem må forenkles

Leserinnlegg
1 kommentar12. november 2019 08:17

Senterpartiets ansvarlige politikk

Leserinnlegg
10. november 2019 20:02

Nye trefninger i «krabbekrigen»

Kronikk
10. november 2019 19:19

Trafikklys og offentlighet

Kommentar
10. november 2019 10:48

Lesbar og lettfattelig fra Berge

Kommentar
10. november 2019 10:16

Kvotemeldingen og elefanten i rommet

Kommentar
9. november 2019 17:35

Fortsatt eksportvekst i oktober

Leserinnlegg
9. november 2019 09:06

Laksen trenger modige forskere

Kommentar
2 kommentarer8. november 2019 09:20

- Ta laksekaksene, ikke bedriftene

Leserinnlegg
7. november 2019 14:24
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...