Hurtigruten "Nord Norge" på vei inn Lerøyosen utenfor Bergen.Foto: OLE ERIK KLOKEIDE
Hurtigruten "Nord Norge" på vei inn Lerøyosen utenfor Bergen.Foto: OLE ERIK KLOKEIDE

Et kinderegg på kjøl langs kysten

Det er et politisk mål om å flytte mer gods over fra vei til kjøl.

Leserinnlegg
Skrevet av11. november 2017 14:39

En god utnyttelse av Hurtigrutens, Kystgodsrutas, kapasitet til å ta gods, vil gi gevinst både for næringene langs kysten og for miljøet.

Transport på vei i den nordligste landsdelen er krevende, men sjøen ligger der. Den trenger hverken brøyting eller salting. Det er et stort flertall på Stortinget for at staten skal finansierer en sjøtransportrute i landsdelen. Men statsråd Solvik Olsen virker ikke å ha lyttet til brukerne av tilbudet i anbudsprosessen, selv om deres innspill kan bidra til å nå politiske mål.

Et anbud med høyere krav til lastekapasitet på Hurtigruten, Kystgodsruta, vil gi mer transport på sjø. Det vil gi;

1. Bedre økonomi for næringslivet og Hurtigruten.

2. Reduserte klimautslipp per tonnasje.

3. Bedre oppfyllelse av Stortingets mål.

Nord-Norges Dampskipsekspeditørers forbund skriver følgende i sin uttalelse om Kystruteanbudet: «For oss ekspeditører vil det bli så liten tilgang på lastekapasitet at vi har tilnærmet null å tilby markedet.»

Jeg undres over hvorfor statsråden ikke lytter til Nord-Norges Dampskipsekspeditørers forbund, og setter opp kravet til lastekapasitet på Kystgodsruta slik at en møter det behovet som transportørene etterspør?

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Gi Lofoten, Vesterålen og Senja varig vern

Leserinnlegg
25. mars 2019 18:36

Tid for ny kontrakt

Leserinnlegg
1 kommentar25. mars 2019 05:00

EU-krav bremser vekst i ny marin næring

Kommentar
24. mars 2019 10:30

Sildas siste venn

Kommentar
24. mars 2019 08:30

- Vårens vakreste eventyr er i emning

Leserinnlegg
23. mars 2019 15:19

- En verden der 1 + 1 = 2

Leserinnlegg
1 kommentar23. mars 2019 10:21

- Penger, møkk og ressursrente

Leserinnlegg
2 kommentarer22. mars 2019 05:00

- Å høste på rødåta er tukling med økosystemet

Kommentar
2 kommentarer20. mars 2019 05:00

- Dryge påstander fra Hammerfest Fiskarlag

Leserinnlegg
1 kommentar19. mars 2019 13:36

- Milliardran fra kystflåten

Leserinnlegg
19. mars 2019 13:36

- Fangst av rødåte er å sage av greina vi sitter på

Leserinnlegg
2 kommentarer19. mars 2019 05:00
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...