Hurtigruten "Nord Norge" på vei inn Lerøyosen utenfor Bergen.Foto: OLE ERIK KLOKEIDE
Hurtigruten "Nord Norge" på vei inn Lerøyosen utenfor Bergen.Foto: OLE ERIK KLOKEIDE

Et kinderegg på kjøl langs kysten

Det er et politisk mål om å flytte mer gods over fra vei til kjøl.

Leserinnlegg
Skrevet av11. november 2017 14:39

En god utnyttelse av Hurtigrutens, Kystgodsrutas, kapasitet til å ta gods, vil gi gevinst både for næringene langs kysten og for miljøet.

Transport på vei i den nordligste landsdelen er krevende, men sjøen ligger der. Den trenger hverken brøyting eller salting. Det er et stort flertall på Stortinget for at staten skal finansierer en sjøtransportrute i landsdelen. Men statsråd Solvik Olsen virker ikke å ha lyttet til brukerne av tilbudet i anbudsprosessen, selv om deres innspill kan bidra til å nå politiske mål.

Et anbud med høyere krav til lastekapasitet på Hurtigruten, Kystgodsruta, vil gi mer transport på sjø. Det vil gi;

1. Bedre økonomi for næringslivet og Hurtigruten.

2. Reduserte klimautslipp per tonnasje.

3. Bedre oppfyllelse av Stortingets mål.

Nord-Norges Dampskipsekspeditørers forbund skriver følgende i sin uttalelse om Kystruteanbudet: «For oss ekspeditører vil det bli så liten tilgang på lastekapasitet at vi har tilnærmet null å tilby markedet.»

Jeg undres over hvorfor statsråden ikke lytter til Nord-Norges Dampskipsekspeditørers forbund, og setter opp kravet til lastekapasitet på Kystgodsruta slik at en møter det behovet som transportørene etterspør?

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.