YouTubere hjelper Redningsselskapet. Fra venstre: Emil Walseth, Gjyri Helena Walseth, Vegard Nyga°rd Valde og Robin HesthagenFoto: Redningsselskapet
YouTubere hjelper Redningsselskapet. Fra venstre: Emil Walseth, Gjyri Helena Walseth, Vegard Nyga°rd Valde og Robin HesthagenFoto: Redningsselskapet

YouTubere skal hjelpe Redningsselskapet

Samfunn
8. november 2017 15:40

Etter Black Friday kommer Giving Tuesday - da handler det om å gi. 12 norske YouTubere har valgt Redningsselskapet som sin gode sak.

- Vi er utrolig glad for å ha fått med oss unge YouTubere til å vise fram jobben Redningsselskapet gjør. De har stor gjennomslagskraft blant de som er under 30 år med både YouTube-kanaler, Facebook og Instagram og vi håper at mange unge har lyst til å bruke Giving Tuesday til å gi en gave som bidrar til at færre drukner, sier prosjektleder Solfrid Bøe i en pressemelding fra Redningsselskapet.

De 12 YouTuberne har vært ute med redningsskøytene, og fått et innblikk i hverdagen om bord. Flere av dem har også vært markører på øvelser.

Redningsselskapet er en av de 11 organisasjonene som totalt 63 YouTuberne skal støtte. De andre organisasjonene som er med er Barnekreftforeningen, Foreningen for Hjertesyke Barn, Kirkens Nødhjelp, Kreftforeningen, Mental Helse, Nasjonalforeningen for Folkehelsen, NMS, Redd Barna, Regnskogfondet og Sykehusklovnene. Til sammen har YouTuberne over fem millioner videovisninger siste måned.

Enormt gjennomslag

De 63 norske YouTubere skal de neste tre ukene rette fokus på 11 gode saker med mer enn 100 videoer på sine kanaler på YouTube, Instagram og Facebook. Tilsammen har de enormt gjennomslag i gruppene under 30 år.

Giving Tuesday begynte for seks år siden i USA, og har spredt seg over hele verden. Konseptet er at alle kan gi til hvilket formål de ønsker, enten det er penger, tid, mat eller klær. I Norge er det Innsamlingsrådet som er kontaktpunkt for Giving Tuesday. Den norske varianten der unge stjerner fra sosiale medier fyrer opp stemningen er unik og et resultat av et samarbeid mellom Innsamlingsrådet, Puzzel og Nordic Screens.

- Det unge Norge løfter i flokk gjennom denne innsamlingsaksjonen, og gjør det på en helt unik måte, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd.

Direktesending

På selve Giving Tuesday, tirsdag 28.november, steller YouTuberne istand maratonsending på sosiale medier fra klokka 18 - 23.

- Det kribler! Vi er spente og gleder oss. Tusenårs-generasjonen viser hva vi står for, sier Kim Køste, Romy Feclicia Østrøm, Ramón Torres Andresen og Nellie Krokstad. De profilerte YouTubere skal lede direktesendingen fra DNBs hovedkontor i Bjørvika, der deltakende YouTubere og organisasjoner samles.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...