Annonse
SPLITTER NY: Den nye brønnbåten «Seikongen» synker.FOTO: CHILES MARINE

Splitter ny brønnbåt sank i Chile

AvRedaksjonen IntraFish Media

Brønnbåten «Seikongen» sank nær Puerto Montt i Chile onsdag formiddag. Mannskapet på elleve er trygg.

NYHETER19. oktober 2017

Det melder en rekke chilenske og internasjonale medier torsdag, blant annet Maritime Bulletin og Soy Chile.

Ifølge Maritime Bulletin, hadde båten 200 tonn laks (rundt 40.000 individer)  og rundt 66.000 liter drivstoff om bord da den sank. Nettsiden bemerker også at brønnbåten er helt ny, bygget i 2017. Den er på 2.494 dødvekttonn.

Skipet gikk på kontrakt for Chamanchaca.

nettsiden til Soy Chile kan du se flere bilder, samt en video av forliset.

Ifølge det nederlandske selskapet Redwise, ble skipet levert 9. september. Redwise besørget imidlertid kun transporten fra verftet i Kina til eierne i Chile. Det er CPT Empreasas Maritimas of Chile som eier båten.

Etter det IntraFish får opplyst, var båten nettopp ferdiglastet da den sank. Den kom fra anlegget Pilpilehue sør for Yal-kanalen, i kommunen Chonchi som ligger midt på landets nest største øy, Chiloé. Havnebyen på østsiden av øya heter også Chonchi. Lakseanleggene ligger tett i området.

Kapteinen sendte umiddelbart ut nødsignal og meldte om hull i skroget og at båten tok inn ukontrollerbare mengder vann. Årsaken til forliset er ennå ikke klarlagt, men i media spekuleres det i at fartøyet kan ha slått hull i skroget mot et skjær eller berørt bunnen. Det nevnes også problemer med det elektriske anlegget.

Chilenske medier melder at Marinen la ut fra Chonchi havn med flere hurtiggående fartøyer for å redde mannskapet på elleve. Brønnbåten la seg over på sida og skal ha sunket raskt.

Man frykter oljelekkasje. Oljeberedskapen skal være på stedet med fire fartøyer fra marinen med 40 mannskaper om bord.

Miljøorganisasjonen Greenpeace advarer mot tilgrising av strender og andre miljøkonsekvenser av forliset.

Det vil bli holdt sjøforklaring.

Det har ikke lyktes IntraFish å kontakte rederiets hovedkontor i Santiago. Det er ennå tidlig på morgenen i Chile. Tidsforskjellen er nå fem timer.

Rederiet kan dateres tilbake til 1909, som et tysk selskap basert i den store havnebyen Valparaíso ved hovedstaden Santiago. Rederiet har vært gjennom flere prosesser med sammenslåinger og oppkjøp. Det driver i dag i flere land i Sør-Amerika. Flåten består av slepebåter, redningsfartøy, ferger og siden 2006 av arbeidsbåter for havbruk.

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00