Verdens første offshorefartøy som erstatter motor med batteri

Verdens første offshorefartøy som erstatter motor med batteri

Båter

13. oktober 2017 09:50

En ny milepæl i utviklingen av batteriteknologi er nådd da Wärtsilä nylig fullførte installasjonen av et hybrid energisystem om bord på Eidesvik Offshores «Viking Princess». 

Det skriver Wärtsilä i en pressemelding.

Det norske skipet er nå det første offshorefartøyet i verden der batterier har redusert antall hovedmotorer ombord. Den nye energilagringsløsningen vil forbedre motoreffektiviteten, noe som gir drivstoffbesparelser og reduserte klimagassutslipp.

Supplyskip er arbeidshestene i offshoreindustrien, og skipenes energiforbruk svinger kraftig i takt med de ulike oppgavene de utfører. Denne høyst variable operasjonsprofilen gir et betydelig potensial for å spare drivstoff gjennom å øke effektiviteten til motorene om bord. 

Wärtsiläs energilagringssystem har potensial til å redusere drivstofforbruket med opptil 30 prosent under ulike operasjoner, og CO2-utslippene kan reduseres med cirka 13 til 18 prosent per år - avhengig av skipets operasjonelle krav. Hybridløsningen gir i tillegg en mer effektiv belastning på motorene, samtidig som intervallene mellom motorvedlikehold kan utvides.

Balanserende energi

«Viking Princess «kjører nå med en kombinasjon av en batteripakke for energilagring og tre LNG-drevne Wärtsilä-motorer. Den nye energilagringsløsningen gir nok balanserende energi til å dekke toppene i energibehovet, noe som resulterer i en mer stabil belastning på motorene. Teknologien ligner på den som brukes i hybridbiler, ved at den forhindrer motoreffekten fra å synke og bruker kraftoverskuddet til å lade batteriene på nytt når de har behov for det. Wärtsiläs fjernovervåking og operasjonelle rådgivningstjenester støtter den daglige driften av fartøyet og sikrer effektive og optimaliserte operasjoner.

Wärtsilä ble tildelt jobben med å erstatte én av de fire motorene på «Viking Princess» med batteri i mai i år. Det ombygde fartøyet ble overlevert til Eidesvik Offshore den 9. oktober.

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00