Greit budsjett, men med noen mangler
Greit budsjett, men med noen mangler
Finansminister Siv Jensen holder finanstalen.Arkivfoto: Gunnar Bløndal

Greit budsjett, men med noen mangler

Leder
Nils Torsvik
Telefon 55 21 33 21
Mobil 932 56 325

13. oktober 2017 13:34

Oppdatert: 13. oktober 2017 21:18

Regjeringen legger opp til økt aktivitet ved norske skipsverft de neste årene. En ramme på 10 milliarder kroner i låne- og garantiordningene gjennom Giek og Eksportkreditt Norge, vil stimulere redere til å bygge nye skip. Sjøl stiller regjeringen seg i køen med tre nye kystvaktfartøyer som kan bli bygget ved norske verft.

Gunstige ordninger for nybygg er et godt tiltak for den norske verftsindustrien som sliter med mindre aktivitet knyttet til offshore i disse tider. Investeringene i oljesektoren har falt fra over 200 milliarder kroner til 150 milliarder, slik at økt aktivitet på andre områder vil være kjærkomment. At fiskefartøyer er omfattet av ordningen, er også noe vi vil gi regjeringen ros for. Norsk verftsindustri har ikke vært altfor opptatt av å bygge fiskebåter under oljeboomen. Nå vender flere blikket den veien, noe som også gjelder for den maritime leverandørindustrien.

Regjeringen foreslår også en økning i midlene som skal gå til ressursforskning. De 11 millionene i økning, vil de finansiere med å øke inntektene fra fiskeriforskningsavgiften. En slik finansieringsform har lagt i kortene. Fiskerne må regne med å betale mer for å øke kunnskapen om ressursene i havet. Vi mener likevel at når regjeringen velger å ta mer fra fiskerne, burde de puttet tilsvarende inn i forskningen også fra statlig hold. Vi får håpe at Stortinget nok en gang gjør jobben her, slik at ressursforskningen kan styrkes ytterligere. Det ligger store muligheter både i økt kunnskap om fiskearter vi allerede utnytter, og i å kartlegge nye marine arter vi kan beskatte.

Regjeringen har profilert seg høyt på omstilling og nytenkning. I forslaget til statsbudsjett for 2018 foreslår de å bevilge 30 millioner kroner til marine og maritime pilot- og demonstrasjonsprosjekt gjennom Innovasjon Norge. Dette er også en bra satsing, som sammen med en bevilgning på 10 millioner til samme organ for å styrke Norges profil som ledende havnasjon, vitner om at dette er et satsingsområde for regjeringen. Men fra gode intensjoner, til handling, er det fortsatt et sprik vi gjerne skulle sett ble mindre. Norge er en stor havnasjon, men det må satses mer dersom potensialet som finnes skal realiseres. 

Budsjettet som regjeringen har lagt frem for kysten og de marine virksomhetene mangler fortsatt en del for å få en følelse av at det er et prioritert område. I et år med en mer forsiktig bruk av penger i statlig regi, hadde det vært greiere om det ble vist mer tilbakeholdenhet i veksten til administrasjonene i departementene, og at det ble gitt mer til operative formål. Oppfølgingen av nasjonal transportplan for kyst og farleder er langt fra det gjennomsnittet Stortinget har lagt opp til for perioden 2018–2023. Her mangler en tredjedel av de 2 milliardene som årlig bør bevilges til slike formål. Det bør satses mer for å få gods fra vei til sjø, ruste opp havner og bygge infrastruktur for en slik omlegging. Det er noe vi håper Stortinget gjør i sin behandling av budsjettet.

 

Det mangler fortsatt en del i prioriteringen av det marine 

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00