- Regjeringa forsømmer sjøsikkerheten
- Regjeringa forsømmer sjøsikkerheten
"Halfdan Grieg"Foto: Redningsselskapet

- Regjeringa forsømmer sjøsikkerheten

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018 fører til at Redningsselskapet må innstille etableringen av en ny havgående redningsskøyte.

Sikkerhet

12. oktober 2017 10:53

Oppdatert: 12. oktober 2017 10:54

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018 fører til at Redningsselskapet må innstille etableringen av en ny havgående redningsskøyte i Finnmark. En satsing som ville bidratt til å styrke sjøsikkerheten langs kysten av Nord-Norge.

Det skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

– For bare ti millioner kroner kan vi etablere en ny redningsskøyte i Nord-Norge - et område med store beredskapsutfordringer, sier Generalsekretær Rikke Lind.

De mulige miljøkonsekvensene ved ulykker er ifølge Kystverkets sjøsikkerhetsanalyse størst i våre tre nordligste fylker. Blant annet vil tankskiptrafikken øke med 282 % i Troms og 300 % i Finnmark.

I dag har staten kun to slepebåter i området mellom Røst i Lofoten og grensen til Russland. Med flere redningsskøyter kan samfunnet både få en styrket slepebåtberedskap og en bedre sjøredningstjeneste.

Sjøansatte bekymret

Redningsselskapets sjøansatte er bekymret for at regjeringen ikke vil prioritere sjøsikkerhet samtidig som den samme regjeringen ønsker å overføre gods fra vei til sjø med påfølgende trafikkvekst. Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske Maskinistforbundet stiller seg derfor bak Redningsselskapets krav om en ny redningsskøyte i Nord-Norge.

– Vi som er tillitsvalgte for de sjøansatte i Redningsselskapet er bekymret over regjeringens manglende vilje til å prioritere flere redningsskøyter. Vi er 200 sjøfolk som jobber på redningsskøytene langs kysten vår og som av egen erfaring ser hvor viktig vårt bidrag er for beredskapen. Nå må Stortinget ta ansvar og sette av midler til en ny redningsskøyte i Nord-Norge i budsjettforhandlingene, sier hovedtillitsvalgt i Norsk Sjøoffisersforbund Kjetil Braaten.

 

Sjøsikkerhetsanalysen peker på en forventet trafikkvekst langs kysten på 41 % innen 2040 og at dette kan føre til en økning på 31 % i antall skipsulykker pr. år dersom sjøsikkerheten ikke styrkes.

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00