Danske fiskerihavner er i ferd med å danke de norske
Danske fiskerihavner er i ferd med å danke de norske
Fiskeauksjon i Hirtshals. Foto: KJERSTI KVILE

Danske fiskerihavner er i ferd med å danke de norske

Leder
Nils Torsvik
Telefon 55 21 33 21
Mobil 932 56 325

11. oktober 2017 20:20

Mens danske fiskerier er under hardt press, utvikler de største fiskerihavnene i Danmark seg til solide sørvishavner for fiskeri og lakseforedling i Nord-Europa. Danske havner er i ferd med å danke ut de norske.

Det er mange år siden norske fiskebåtredere foretrakk de danske havnene for reparasjoner og nybygg av båtene sine. Gradvis har danske bedrifter også satset stadig mer på å hente råstoff fra norske fiskere, samt sett mulighetene til å videreforedle den norske laksen. Mens tollen er lav for sløyd laks, er den høy for fileter som eksporteres til EU-markedene. Og når nær all transport av laks til EU går gjennom Danmark, var det bare å få vogntogene som trillet ut av fergene til å losse lasten sin i havnebyene på Nord-Jylland. 

Norske selskaper ser muligheten i Danmark

Nå er det ikke bare danske selskaper som har sett mulighetene som ligger i strømmen av lakseråstoffet som trillet gjennom de danske havnene. Et økende antall norske selskaper ser også den muligheten. Mer av laksen som tidligere rullet gjennom Danmark, går nå inn i danske fabrikker for videreforedling. Og mer kommer det til å bli, dersom Hav Line lykkes med planene de lanserer for slakting av laks mens den transporteres til Danmark. At et selskap som Sekkingstad planlegger en ny fabrikk i Hirtshals, tyder også på at de ser mulighetene som ligger i å foredle fisken i danske havner.

Mens norske selskapers satsing på videreforedling av laks i Danmark er relativt nytt, har norske redere levert fangster og reparert båter i danske havner i flere tiår nå. Danske fiskerier er, etter kraftig strukturering, konsentrert om fem-seks havner nå. De største av dem befinner seg på Nord-Jylland. Dette er havner som er lett tilgjengelige også for norske båter, og som har satset bevisst på å legge forholdene best mulig til rette for at norske, så vel som skotske, færøyske og tyske båter, skal både levere fangstene sine der, og få nødvendig sørvis. 

Kan lære av danskene

Det er bemerkelsesverdig å se hvordan de danske havnene samarbeider både seg imellom, og får til samarbeid mellom bedriftene i havnene. Havner som Skagen, Hirtshals, Hanstholm og Thyborøn kan alle skilte med både gode mottaksforhold for fisk, og en full pakke for sørvis. Danskenes måte å samarbeide på, er eksempler til etterlevelse. De ser at det er en totalløsning, som betyr noe. Gevinsten av at flere går sammen er mer enn summen av hva hver enkelt kan oppnå alene.

Vi kan også lære av danskenes utvikling av fiskeriene. At seks selskaper eier rundt 80 prosent av silde- og makrellkvotene, og de ti største kvoteeierne eier nær halvparten av fartøykvotene i de danske fiskeriene på bunnfisk, er ikke noe vi bør etterstrebe i det norske fisket. Heller ikke at 26 havner, der fiskerne kunne levere sine fangster, er blitt borte på ti år. Lærdommen av dette er at dess friere og mer omsettelige rettighetene til fiskekvotene blir, dess færre hender blir de samlet på. 

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00