Annonse
Per Sandberg<span>Foto: Linda Næsfeldt</span>
Per SandbergFoto: Linda Næsfeldt

Hørt den før?

Leder
Nils Torsvik
Telefon 55 21 33 21
Mobil 932 56 325

17. september 2017 20:00

«Vi har den kvota og det kvotetaket vi har, og kan ikke fiske mer enn det», sier en reder til fiskeriminister Per Sandbergs nye forslag om å øke lasteromskapasiteten til de største kystfiskefartøyene fra 500 kubikk til 600 eller 700 kubikk. Har du hørt den før?

Ikke før blekket har tørket etter Sandbergs forrige vedtak om å øke kvotetaket for de største båtene i kystfiskeflåten, fra seks til åtte kvoter per fartøy, kommer forslaget om å øke lasteromskapasiteten fra 500 kubikk for de samme båtene. Begrunnelsen er at rederne skal stå friere til å bygge båter for å kunne ta kvotene sine på en mest mulig hensiktsmessig måte. En begrunnelse vi mener er fornuftig, isolert sett, men som blir til nok en omdreining i strukturløpet, slik fiskeripolitikken fungerer. 

Det bygges nå båter fra 35 meter og oppover, når rederiene i kystflåten fornyer de største båtene sine. Tidligere gikk grensen mellom de havgående båtene og kystbåtene på 28 meter, men det er lenge siden den grensen ble opphevet for det som regnes som «kystbåter». Når vi mener at det er fornuftig å la redere få bygge så store båter de vil, er det under forutsetning av at de bare «har den kvota de har», slik storkystrederen uttalte seg om Sandbergs forslag. Men når fiskeripolitikken innrettes etter prinsippet om at «klarer du den, så klarer du den», vil struktureringen av kystflåten ingen ende ta, før alle er store havgående «kystbåter».

Stortinget og regjeringen har en enestående mulighet til å fastsette prinsipper for kvoteordninger og struktur i fiskeflåten, med den varslede stortingsmeldingen om Eidesen-utvalget. Fiskeriminister Sandberg har lovet en slik melding til Stortinget, om han fikk fortsette som minister, noe det er gode muligheter for med resultatet etter stortingsvalget. Stortinget har gjentatte ganger bedt Sandberg om å vente med nye strukturvedtak, til det har fått behandlet en slik samlet melding. 

Hvorfor Sandberg kommer med et nytt forslag nå, er vanskelig å forstå. Han har det med å lytte til «noen redere», slik han har forklart seg til tidligere uforståelige forslag. Om det finnes en bakkanal også for disse rederne, slik kommunikasjonslederen i Norske Sjømatbedrifters Landsforening hevder han har hatt, vet vi ikke. Det er det bare Sandberg som vet, siden han ikke registrerer alle mailene han får på sin private e-postkonto i det offentlige postjournalsystemet alle myndighetsorgan er pliktige å registrere i.

Det er lite konstruktivt for en brei og åpen debatt om fremtidig kvotesystem i kystfiskeflåten, når premissene legges i stadige endringer som fører kystflåten videre i retning av en havfiskeflåte. Det er på tide å få en politikk som fastslår det rederen hevder; - at han «har den kvota han har» - og får bygge båt deretter. Det bør bli slutt på at han og andre bygger båter ut fra «kvoter de tror de får». Men et slikt forslag «hører» Sandberg vel neppe på.

Sandberg bør sørge for at fiskerne bare «har den kvota de har»

DEL SAKEN
Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00