Moen Marin AS skal bygge den hittil største fiskebåten som skal bruke batterier til framdrift.Foto: Moen Marin AS
Moen Marin AS skal bygge den hittil største fiskebåten som skal bruke batterier til framdrift.Foto: Moen Marin AS

Moen Marin bygger hybrid fiskebåt

Båter
29. august 2017 14:56

Moen Marin AS skal bygge den hittil største fiskebåten som skal bruke batterier til framdrift. Den dieselelektriske batterihybriden reduserer drivstofforbruket med 25 prosent og kutter årlig CO2-utslipp med 200 tonn.

Det skriver selskapet i en pressemelding.

Nybygget BN 200 blir et nytt og viktig steg i elektrifiseringen av fiskerinæringen. Garnbåten er tegnet av Marin Design AS og bygges for rederiet Hans Angelsen og Sønner i Lofoten.

Torfinn Hansvik, teknisk sjef i Moen Marin, sier garnfiske har stort potensial for å ta i bruk batteriløsninger, fordi dieselmotorer har dårlig virkningsgrad ved lave hastigheter. Garnbåten kan redusere driftstiden på dieselmotorene med 75 prosent og er forventet å redusere drivstofforbruket med 25 prosent.

- Båten skal gå på batteri ved operasjoner hvor dieselmotoren har lavest virkningsgrad, som ved haling av garn. Ved steaming og garnsetting vil båten kjøre dieselelektrisk. Generatorene er dimensjonert for å lade batteriene under garnsett. Under hal vil fartøyet ha fulladet batteri, og kan kjøre på ren batteridrift i et par timer, forteller Hansvik.

Batteriet kan lades både under gange og med strøm fra land, når fartøyet ligger til kai. 

Nøkkelinfo om BN 200:

Design: Marin Design

Lengde: 20,99 m

Bredde: 9 m

Drift: Garndrift

Fartsområde: Havfiske II

Fabrikk: Latech AS

Fart: Ca 10 knop.

Mannskap: 8 stk

Lasterom: Ca. 150 m3

Batteri hybrid fremdriftssystem: Elmarin AS

Generatorer: 2 stk Scania DI 13 - totalt 1000 hk / 850 kW

Hovedmotorer: 2 stk Asynkron - 2 x 325 kW

Gir: Heimdal - Twin input

Propell: Helseth FPP

Batteri: Corvus - 270 kWh.

Sidepropell: MBH - 250 hk

Kraner: Triplex KN 10 og TMP 900 K

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.