Ulykkestrenden bekymrer Sjøfartsdirektoratet
Ulykkestrenden bekymrer Sjøfartsdirektoratet
FLERE ULYKKER TIL SJØS: Det har vært en økning i antall ulykker om bord på næringsskip i første halvdel av 2017, sammenlignet med samme periode i fjor. Også ulykker om bord på fiskebåter har økt.ILLUSTRASJONSFOTO: KV BERGEN

Ulykkestrenden bekymrer Sjøfartsdirektoratet

Det har vært flere ulykker på fiskefartøy første halvår 2017, sammenlignet med samme periode i fjor.

Sikkerhet
Redaksjonen

11. august 2017 10:06

Oppdatert: 11. august 2017 10:07

Sjøfartsdirektoratet har i løpet av første halvår 2017 registrert 242 ulykker på næringsskip, mot 239 i samme periode i fjor. Av disse er 115 registrert som personulykker, mens 127 er registrert som skipsulykker, melder Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding.

Ulykker på 29 fiskefartøy

Direktoratet registrerer ulykker på norskregistrerte skip og utenlandske skip i norsk farvann. Blant de 127 skipsulykkene første halvår 2017 er det i alt 133 involverte fartøy. Av disse gjaldt 59 av ulykkene lasteskip, 42 passasjerskip, 29 fiskefartøy og 3 gjaldt flyttbare innretninger.

Sammenlignet med første halvår i fjor, er det en økning i antallet hendelser på lasteskip, og en nedgang i antall hendelser på passasjerskip. Antall hendelser på fiskefartøy øker også noe.

zoomBilde
Utvikling i skipsulykker, fordelt på de tre største fartøygruppene, første halvår.

- Selv om det bare er en liten økning, liker vi ikke at antall ulykker har gått opp så langt i år. Trenden over de siste årene er nedadgående, men det bekymrer oss at vi ikke klarer å få en mer tydelig nedadgående trend, sier avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Lars Alvestad.

Han påpeker at direktoratet har nå et tydelig fokus på sikkerhetsstyringssystemer, og forventer at rederier og mannskap har et klart fokus på å unngå ulykker.

- Det er mye tilfeldigheter og uhell som fører til ulykkene, og det er kun fokus og gode rutiner som kan klare å redusere antall ulykker, sier Alvestad.

Flest grunnstøtinger

Antall kontaktskader, altså sammenstøt med kaier, broer og annet, ligger omtrent likt som i fjor (22 første halvår 2016, og 23 første halvår 2017). Slike hendelser har hatt en markant nedgang de siste to årene, i 2015 var tallet 33.

Det er i all hovedsak fartøygruppen ferger som er registrert med hendelser i kategorien kontaktskader. 

Grunnstøting er, i likhet med tidligere år, den mest hyppige hendelsestypen. Første halvår 2017 registrerte Sjøfartsdirektoratet 52 grunnstøtinger, mot 47 samme periode i fjor.

Personskader

Sjøfartsdirektoratet har registrert 129 personskader første halvår 2017, der 14 personulykker er som følge av skipsulykke, og de 115 resterende er personulykker.

- Vår oppfordring er at rutiner gjennomgås og sikkerhetsstyringssystemer oppdateres, slik at en i mest mulig grad klarer å forutse farer og sikkerhetsutfordringer som kan komme. Sjøfartsdirektoratet vil fremover rette søkelyset mot der en ser det er utfordringer, noe som betyr at vi konsentrerer oss om områder med potensial for ulykker og dårlig drift, og vil bruker mindre tid på dem som får til sikker drift, sier Alvestad.

Av personulykkene som er registrert så langt i år, fremstår støt- og klemskader (47 prosent), samt fall over bord (27 prosent) fortsatt de vanligste skadeårsakene.

I likhet med tidligere år representerer norske statsborgere den største gruppen skadde arbeidstagere, og filippinere den største enkeltgruppen utenlandske arbeidstagere.

Fire personer mistet livet i dødsulykker på næringsfartøy i første halvår 2017, og dette er det samme antallet som i første halvår 2016.

I februar var det en eksplosjon på et offshorefartøy utenfor Brasil der en person omkom. I april falt en matros ned på kaien, og han døde dagen etter som følge av skadene. 

I mai falt en fisker på frivakt i sjøen, og ble senere erklært omkommet. I juni ble en filippinsk 3. styrmann påkjørt av en trailer under lasting i Sør-Korea, og han døde som følge av påkjørselen. De to siste ulykkene er ikke definert som sjøulykker, og undersøkes ikke av Statens Havarikommisjon.

zoomBilde
Ulykker om bord næringsfartøy, første halvår.

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00