FORVALTNING: - Vi mangler en helhetlig vurdering av hva som er den hensiktsmessige forvaltning av oppdrettsnæringen, mener advokat Halfdan Melbye i advokatfirmaet Steenstrup Stordrange.ILLUSTRASJONSFOTO: Anders Furuset
FORVALTNING: - Vi mangler en helhetlig vurdering av hva som er den hensiktsmessige forvaltning av oppdrettsnæringen, mener advokat Halfdan Melbye i advokatfirmaet Steenstrup Stordrange.ILLUSTRASJONSFOTO: Anders Furuset

Forvaltning uten styring

I valgkampen snakker partier om behovet for å styre oppdrettsnæringen gjennom offentlig forvaltning. Ingen snakker imidlertid om det som er det store problemet.

Kommentar
Skrevet av24. juli 2017 15:18

En altfor stor og altfor oppdelt offentlig forvaltning medfører at vi har en svak og tilfeldig offentlig styring - som i tillegg hindrer positiv næringsutvikling.

For oss som har fulgt oppdrettsnæringen i en årrekke er utviklingen dramatisk. Tidligere hadde vi en oversiktlig oppdrettsforvaltning som var preget av at den fulgte næringen nøye - og oppfattet seg selv som en viktig aktør i utviklingen av en ny virksomhet. En utfordring kunne nok være at denne forvaltningen av og til hadde for stor forståelse for næringsaktørenes egne ønsker, men den helhetlige forståelsen av næringen var en stor fordel for å kunne forvalte på en treffsikker måte.

I enkeltsaker opplever vi som ser mange problemsaker at forvaltningen for ofte bommer på sakens realitet

Dramatisk utvikling

Utviklingen de senere år har gått i retning av spesialiserte fagforvaltninger som i for stor grad ser næringen fra sitt spesielle ståsted. Dette har skjedd samtidig som vi har hatt en generell utvikling i forvaltningen til å bli mer orientert mot formell regelstyring og mindre orientert mot praktisk formålsrettet styring. I oppdrettsnæringen har «kompliseringsprosessen» foregått flere steder parallelt. Det har vært en dramatisk utvikling av intensiteten i forvaltningsarbeidet som gjennomføres av Mattilsynet, Fylkesmenn og Fiskeridirektoratet. I tillegg har andre organer, for eksempel Fylkeskommuner, kommuner og Arbeidstilsynet, økt sitt engasjement overfor næringen.

zoomBilde
Halfdan Melbye, advokat i Steenstrup Stordrange

Hvert av disse organene vil nok oppleve sitt engasjement som riktig og nødvendig, men vi mangler en helhetlig vurdering av hva som er den hensiktsmessige forvaltning av oppdrettsnæringen. Hovedproblemet er ikke at forvaltningen er komplisert og dyr for næringen. Hovedproblemet er at dette ikke er bra for samfunnet som helhet. God forvaltning av oppdrettsnæringen krever ofte at beslutninger tas av organer som er i stand til å se næringen som helhet og hvordan denne samspiller med miljø og samfunn. Det er dette man ikke får til med for snevert spesialiserte forvaltningsorganer.

Bommer

I enkeltsaker opplever vi som ser mange problemsaker at forvaltningen for ofte bommer på sakens realitet. Problemet er ikke først og fremst at forvaltningen er for streng slik at næringen påføres kostnader de helst vil slippe. I enkeltsaker er problemet altfor ofte at forvaltningen bommer på sakens realitet slik at de kostnader og tap som påføres næringen er helt unødvendige. Etter min oppfatning er også dette en konsekvens av at forvaltningen blir for spesialisert og mister evnen til å se helheten.

En tilleggsutfordring ligger i at den omfattende forvaltningen er svært kostnadskrevende. Igjen er ikke problemet at dette koster penger for oppdrettsfirmaer som stadig setter nye rekorder i overskudd. Problemet er samfunnsmessig. Lakseprisene er ikke en stabil størrelse og før eller siden kan vi få et betydelig prisfall, slik vi har opplevd i oljenæringen. Samfunnsmessig er det viktig at oppdrettsnæringen har rammevilkår som i størst mulig grad setter bedriftene i stand til å tåle reduserte priser. Da kan arbeidsplassene i oppdrettsnæringen, og de samfunnsmessige ringvirkninger næringen skaper, opprettholdes selv om prisene går ned.

Utfordringen i dag er at en komplisert oppdrettsforvaltning gjør at vi får både dårligere og dyrere forvaltning enn det som ville vært tilfelle om man hadde gjennomført en målrettet forenkling. Det er et arbeid som burde stå høyt på den politiske dagsorden før stortingsvalget.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Overgrep mot kystfolket

Leserinnlegg
4 kommentarer18. november 2019 12:09

- Støtter særskatt på havbruk

Leserinnlegg
17. november 2019 17:13

- Politisk galskap vil ødelegge fiskeressursene

Leserinnlegg
10 kommentarer16. november 2019 19:25

Kommentar: - Pinlig retrett for Nesvik

Kommentar
8 kommentarer12. november 2019 17:30

Krav fra Fiskarlaget Nord: - Dagens kvotesystem må forenkles

Leserinnlegg
1 kommentar12. november 2019 08:17

Senterpartiets ansvarlige politikk

Leserinnlegg
10. november 2019 20:02

Nye trefninger i «krabbekrigen»

Kronikk
10. november 2019 19:19

Trafikklys og offentlighet

Kommentar
10. november 2019 10:48
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...