OPPDRETT: De gode sjøarealene er en av de viktigste konkurransefortrinnene Norge har i den internasjonale akvakulturnæringen, påminner gjesteskribenten.ILL.foto: Agnar Berg
OPPDRETT: De gode sjøarealene er en av de viktigste konkurransefortrinnene Norge har i den internasjonale akvakulturnæringen, påminner gjesteskribenten.ILL.foto: Agnar Berg

Et tilfeldig spill?

Kampen om oppdrettslokalitetene hardner til i akvakulturnæringen.

Kommentar
zoomBilde
Halfdan Mellbye, partner i Steenstrup Stordrange. 

Det er all grunn til å tro at gode oppdrettslokaliteter vil bli enda mer ettertraktet i fremtiden.

Trafikklyssystemet vil dele inn landet i regioner og rangere disse ut fra miljøhensyn. En av effektene vil selvsagt bli øket press fra oppdretterne for å finne, og få anledning til å benytte, de gode oppdrettslokalitetene i områdene som scorer best etter regelverkets miljøkriterier.

Vi mangler i dag et regelverk som er egnet til å håndtere denne utviklingen. Hovedsvakhetene i systemet kan oppsummeres i to hovedpunkter.

Regelverket for oppdrettslokalitetene er uegnet som regelverk for å finne egnede lokaliteter og sikre dem for akvakulturformål. Denne jobben er i dag overlatt til kommunal planlegging. Slike planleggingsprosesser er av ulik kvalitet, og det er ingen som i slike prosesser har ansvar for å finne de gode oppdrettslokalitetene. Om lokalitetene finnes og reserveres for akvakultur er egentlig ganske tilfeldig.

Regelverket er også uegnet som metode for å tildele lokaliteter til den enkelte oppdretter. Tildelingssystemet er altfor tungvint og ressurskrevende. Søknader om bruk av lokaliteter skal innom fire ulike myndigheter som alle har selvstendig adgang til å avslå en søknad om brukstillatelse. Og dersom det er flere oppdrettere som ønsker å benytte samme lokalitet er regelverket uegnet som system for å løse konflikten. Det er en problemstilling lovgiver ganske enkelt ikke tenkte på da loven ble gitt.

De gode sjøarealene for akvakultur er en stor nasjonal ressurs, og en av de viktigste konkurransefortrinnene Norge har i den internasjonale akvakulturnæringen. Det er derfor ille at vi ikke har en regulering som sikrer at ressursen blir benyttet på best mulig måte.

Det er ille at vi ikke har en regulering som sikrer at ressursen blir benyttet på best mulig måte

Etter mitt syn er det et stort og umiddelbart behov for å evaluere regelverket for disponering av sjøarealene og utarbeide et regelverk som kan sørge for at de beste lokalitetene reserveres for akvakultur og fordeles mellom oppdretterne på en rettferdig måte. Dette krever en målrettet og helhetlig regulering som tar utgangspunkt i at sjøarealene er en offentlig ressurs. Det krever også at man ser ut over de rammene som ligger i det tilfeldige reguleringssystemet vi har i dag.

I et slikt lys er det tragisk at den eneste offentlige debatt som i dag foregår om dette temaet er en navlebeskuende diskusjon om fylkeskommunens myndighet før og etter regionreformen. Det er reguleringssystemet som helhet som må endres, og i den forbindelse er det et mikrospørsmål om de offentlige tjenestemenn som håndhever den ene av de fire tillatelsessystemene som i dag styrer lokaliseringsspørsmålene er ansatt i fylkeskommunene eller Fiskeridirektoratet.

Ved en ordentlig gjennomgang av dette regelverket må vi være villige til å vurdere langt mer fundamentale endringer. Det bør blant annet vurderes om det offentlige bør ta eierskap over sjøarealene og benytte eierskapet til selv å finne frem til de beste oppdrettslokalitetene. Og det bør definitivt vurderes hvilke fordeler man vil oppnå ved å flytte retten til å tildele tillatelse til å benytte en lokalitet, og sette de nødvendige vilkår, til ett offentlig organ. Det kan ikke være nødvendig at vi har fire ulike offentlige organer som skal passe på hverandre - slik realiteten er i dag.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...

- Overgrep mot kystfolket

Leserinnlegg
4 kommentarer18. november 2019 12:09

- Støtter særskatt på havbruk

Leserinnlegg
17. november 2019 17:13

- Politisk galskap vil ødelegge fiskeressursene

Leserinnlegg
10 kommentarer16. november 2019 19:25

Kommentar: - Pinlig retrett for Nesvik

Kommentar
8 kommentarer12. november 2019 17:30

Krav fra Fiskarlaget Nord: - Dagens kvotesystem må forenkles

Leserinnlegg
1 kommentar12. november 2019 08:17

Senterpartiets ansvarlige politikk

Leserinnlegg
10. november 2019 20:02

Nye trefninger i «krabbekrigen»

Kronikk
10. november 2019 19:19

Trafikklys og offentlighet

Kommentar
10. november 2019 10:48
FASTE SKRIBENTER
SKRIBENTER
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...