Klippfisk er påsketradisjon
Annonse
Klippfisk er påsketradisjon
Middelalderkirken la grunnlaget for eksport av modnede, holdbare fiskeprodukter fra Norge. Foto: Marius Fiskum

Klippfisk er påsketradisjon

Gamle skikker og tradisjoner knyttet til religiøse høytider står fortsatt sterkt i mange katolske land.

Kronikk
Ingrid K. Pettersen og Christian Nordahl i Norges sjømatråd

16. april 2017 15:00

Middelalderkirken hadde fastedager hvor seksuelt samvær og kjøttspising var forbudt, og det bare var lov å spise «kald» mat. Fordi fisken kommer fra vannet, ble den betraktet som kald, og var derfor akseptert.

I middelalderen gjaldt dette fredager, de førti dagene i fasten samt mange andre religiøse merkedager. Alt i alt var omtrent halvparten av årets dager religiøse og dermed salttorskdager. Før det ble vanlig med innfrysing var salting og tørking av mager fisk, som torsk, uunnværlig.

Dermed ble grunnlaget lagt for eksport av modnede, holdbare fiskeprodukter fra Norge. En tradisjon som har vart i over 1000 år.

Selv i dag er fisk fast kost i forbindelser med høytider som jul og påske i katolske land.
I Portugal la folk tidlig sin elsk på den norske klippfisken. Den har blitt en del av identiteten og mattradisjonen til portugiserne. Den norske klippfiskproduksjonen har vært i vekst helt siden krigen og nådde sin foreløpige topp på nesten 100.000 tonn totalt i 2014.

Portugal og Spania som en gang var verdensomspennende imperia, tok denne tradisjonen med modnet fisk med seg til flere av sine kolonier, som Brasil, Angola og de karibiske land. Fortsatt er disse store markeder for norsk klippfisk.

Spesielt ser vi at brasilianerne har holdt tradisjonen med å spise klippfisk til påske, og er dermed en av de viktigste markedene for påskesalg av klippfisk.

De senere år ser vi at den norske klippfisken har funnet veien også til omliggende markeder, og vi ser at eksporten til Den dominikanske republikk øker, spesielt for sei. Dette har kommet tydelig frem etter 2015 hvor Brasil har vært plaget av politisk uro og fall i kjøpekraften. Dette har også påvirket etterspørselen etter norsk klippfisk, og har særlig rammet eksporten av klippfisk av sei. Lyspunktet har vært at Den dominikanske republikk har tatt imot stadig større andeler.

Svak økonomi i Brasil er også noe av årsaken til at norsk klippfisk opplever økt konkurranse fra klippfisk av billigere hvitfiskarter og andre leverandører.

Heldigvis ser vi tegn på at forholdene stabiliserer seg i Brasil med forsiktige tegn på vekst og økt optimisme. Det er gledelig at dette reflekteres i årets påskesalg til Brasil, med både økte volumer og verdier. På grunn av lange distanser starter påskesalget av klippfisk allerede i november og vi ser at sammenlignet med fjoråret er volumet opp 12 prosent og verdien opp 10 prosent.

Det er tydelig at når brasilianerne kan, så velger de klippfisk. Gjerne norsk. Men selv om de rapporterer om en sterk preferanse for norsk klippfisk, er det ikke gitt at den vil vare for alltid. Derfor er det viktig at det jobbes for at den sterke posisjonen vi har i Brasil opprettholdes, slik at brasilianerne fortsetter å velge norsk klippfisk til sin festmat.

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00