Generisk markedsføring koster, men det nytter
Generisk markedsføring koster, men det nytter
Torskemiddag. Illustrasjonsfoto: Mikaela Berg, DN

Generisk markedsføring koster, men det nytter

2015 valgte Sjømatrådet på grunn av høy torskekvote og etter ikke ubetydelig påtrykk, å øke generisk markedsføring for hvitfisk i Norge.

Kronikk
Jurgen Meinert, NSL

15. februar 2017 05:00

Resultatet var kampanjer på TV, i aviser og en pressedekning som vi vanligvis bare kjenner fra den grønne sektoren. Og skreien var den store vinneren.

Butikkjedene overgikk hverandre med å tilby fisk i alle fasonger. Men så ble det stille igjen. Etterspørselen etter torsk i eksport blir bra med tilsvarende gode priser for fiskerne og eksportørene.

Sjømatrådet reduserte satsingen på generisk markedsføring innenlands og kom i tillegg i fokus for å bruke for mye penger. Noen tok til ordet for at den lovpålagte avgiften var alt for høy og bl.a. Marine Harvest syntes at avgiften i det hele tatt var lovstridig.

zoomJurgen Meinert, fagsjef NSL.
Jurgen Meinert, fagsjef NSL.

Back to Basic

Den gode ansatsen til å få folk til å spise mer fisk er definitivt kvelt igjen. Kjøtt, pølser og landbruket har overtatt arenaen.

Vi glemmer i vår næring stadig vekk at vi befinner oss i en fortrengningskonkurranse.

Folk er mette i utgangspunktet, vi velger ikke bare produktet på grunn av tilgjengelighet og smak. Forbrukerne ønsker seg mer enn en full mage, forbrukerne velger produktet på grunn av livstil og historien rundt.

LES OGSÅ: Sjømatkonsumet i Norge går ned

Blå sektor trenger god historie

Dette leverer grønn sektor. Følelser, tilhørigheten til bondesamfunnet, grønne enger og pene dyr. Blå sektor står igjen utenfor, uten en god historie, med et utrendy produkt og med lua i hånden.

Men vi kan så mye bedre. Næringen har råd til å satse mer på reklame, næringen har ideer og produkter til å få det til. Vi må tenke langsiktig ved å skaffe oss en fast plass i et tøft marked.

Vi kjemper mot sterke aktører, noen til og med statsfinansierte. Sjømatrådet må ha muligheten til å bruke penger innenlands, ikke bare i et år, ikke i 5 år, men langsiktig.

Forresten har den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Ungkost 3 fra 2015 vist at norske 8. klassinger spiser 210 gram søtsaker og kun 168 gram fisk per uke. Dette er våre fremtidige kunder, dette er vårt ansvar!

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Annonse
 
Få nyheter rett inn i innboksen
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Sentralbord
55 21 33 00