Rolf-Bjørnar Tøllefsen på Senja (t.h.) er ifølge Fiskeridirektoratet eneste reder i Troms som har fått liten kvote på stor båt etter at den nye instruksen fra fiskeriminister Per Sandberg (t.v.) trådte i kraft 12. januar i år. Foto: Mette Randem og Dag Erlandsen
Rolf-Bjørnar Tøllefsen på Senja (t.h.) er ifølge Fiskeridirektoratet eneste reder i Troms som har fått liten kvote på stor båt etter at den nye instruksen fra fiskeriminister Per Sandberg (t.v.) trådte i kraft 12. januar i år. Foto: Mette Randem og Dag Erlandsen

Fiskeriministerens venn fikk full kvotepott

Tv-kjendis Rolf-Bjørnar Tøllefsen fra Senja fikk økt torskekvote etter at vennen Per Sandberg ble fiskeriminister. Ingen sammenheng, hevder de to.

Politikk
Terje Jensen
6. april 2016 06:43Oppdatert:
8. september 2017 11:03

Tøllefsen er best kjent fra TV-serien «Da damene dro» fra noen år tilbake, men pleier i tillegg en viss omgang med fiskeriminister Sandberg, som også bor på Senja. Da de to var på Gran Canaria ved juletider i fjor, valgte da også fiskeriministeren å stikke innom Husøy-rederen for å slå av en prat. Tre uker senere snudde departementet i spørsmålet om Tøllefsen skulle få en ekstra torskekvote.

Oppdatering: FiskeribladetFiskaren har fått nye opplysninger som viser at instruksen forelå før Per Sandberg møtte Tøllefsen. Les saken: Sandberg fulgte byråkrat-råd.

Godt kjente

Tøllefsen og kona til Sandberg sitter i kommunestyret sammen i Lenvik kommune, og er sånn sett godt kjente. Han representerer Høyre, hun Frp.

– Han var hos oss som Per, ikke fiskeriminister. Jeg ser naturligvis ingen ting galt i det. Og jeg ser forsåvidt heller ingen ting galt i den instruksen vi nå har fått. Tvert imot, sier Senja-fiskeren i en kommentar til FiskeribladetFiskaren.

Tøllefsen forteller forøvrig om det hyggelige sydenbesøket på sin facebook-side.

Les også: FiskeribladetFiskaren beklager

Omgjøringskrav

Enda hyggeligere ble det for Tøllefsen da han kom hjem fra Syden. Husøy-rederen hadde over lang tid prøvd å få ei 14-meters torskekvote som ekstra driftsgrunnlag på sin egen 39 meter lange «Vestfisk». Det fikk han avslag på, både hos Fiskeridirektoratet Nord og i klagesaken til Fiskeridirektoratet sentralt.

Saken lå i jula i departementet med krav fra advokatselskapet Steenstrup Stordrange om omgjøring av de to vedtakene. Advokatselskapet hevdet både saksbehandlingsfeil og forskjellbehandling etter at flere andre store fartøy har fått godkjent torskvoter på under 15 meter som driftsgrunnlag.

Bombe

Den nye instruksen slo ned som ei bombe da den kom 12. januar, ikke mange dagene etter at fiskeriministeren var vel hjemme igjen i Norge.

Den åpner for at kvoter helt ned til 11 meters kvotelengde kan legges på fartøy uansett faktisk størrelse. Mange mener dette er nådestøtet for den såkalte finnmarksmodellen og det politiske ønsket om å bevare en differensiert fiskeflåte.

Ny søknad

«Vestfisk» er registrert på Senja, men har et solid minoritetseierskap på Stadlandet på Vestlandet gjennom Ervik Havfiske (24 prosent) og Havfisk Vest (25 prosent).

Etter at den nye instruksen kom, ba Fiskeridepartementet Fiskeridirektoratet om å behandle søknaden fra Tøllefsen på nytt.

Det skjedde allerede 14. januar i en særskilt bestilling. «Vestfisk» har i dag ei 19-meterskvote som grunnkvote og ei samla torskekvote på over 733 tonn rund torsk, i tillegg til 542 tonn hyse og 508 tonn sei. Fartøyet drives gjennom selskapet Vestfisk Nord med postadresse Vest Økonomisenter, 6750 Stadlandet.

Tøllefsen er eneste fisker i Troms som har benyttet seg av endringen.

Ingen stor pågang

FiskeribladetFiskaren har tidligere fått opplyst i Fiskeridirektoratet sentralt at «en håndfull» fartøy med lengde over 21 meter har fått omgjort avslag på kjøp av kvoter i lengdegruppa 11-15 meter som et resultat av instruksen. Slike saker er det regionkontorene i Fiskeridirektoratet som avgjør i første instans. Bare klagesaker går videre til Fiskeridirektoratet sentralt. I Nordland viser en foreløpig og omtrentlig gjennomgang at det har kommet inn to-tre nye søknader om å legge 11-15-meterskvote på fartøy med faktisk lengde over 21 meter etter at instruksen kom. I Troms er det altså ingen. I tillegg ble en klagesak fra Nordland omgjort i Bergen, mens en som var i ferd med å bli avslått i Bodø da instruksen kom, ble omgjort der og da.

– Det har definitivt ikke vært snakk om noen stor pågang av denne type saker nå i vinter, oppsummerer regiondirektør Janne Andersen i Nordland. Derimot er det 108 saker totalt som nå ligger inne til behandling i Nordland og som dreier seg om erverv av kvoter og fartøy.

Kort ministersvar 

FiskeribladetFiskaren har bedt om intervju med fiskeriminister Per Sandberg i denne saken, men vi fikk kun et skriftlig svar fra statsråden. Det er som følger:

– Initiativet til denne instruksen ble tatt før jeg ble fiskeriminister. Det interne arbeidet med dette ble startet allerede i oktober i fjor. Alle slike søknader ble tidligere avgjort etter en skjønnsmessig vurdering i fiskeriforvaltningen, med de utfordringer det gav. At Rolf-Bjørnar Tøllefsen og andre nå får behandlet sine søknader etter den nye instruksen sikrer likebehandling for alle fiskere langs kysten, skriver Sandberg i en e-post.

– Skulle hatt på CV-en

Rolf Bjørnar Tøllefsen er helt klar på at klagesaken hans ikke ble diskutert da fiskeriministeren besøkte Senja-rederen på Gran Canaria i jula.

– Jeg skulle gjerne hatt den presiseringen som instruksen innebærer på CV-en min og vært stolt av det. Men det kan jeg nok ikke skryte på meg. Fiskeriministeren brukte så vidt jeg vet alt av tid under ferien tilå sette seg inn sjømatindustrimeldinga, og hadde nok evig nok med det, forteller Tøllefsen til FiskeribladetFiskaren.

– Sandberg innførte likebehandlingsprinsippet i denne type saker slik det burde vært gjort for lenge siden. Bare mens vi hadde vår sak gående, ble to andre tilsvarende saker godkjent i andre deler av landet. Slik kunne det ikke fortsette, mener Senja-rederen.

Tøllefsen viser til at lengdegrensa på kystfiskebåter ble avskaffet for mange år siden, og at det nå bare er grensa på 500 kubikks lasterom som gjelder.

Senja-rederen har forøvrig aldri benyttet seg av tillatelsen rederiet omsider fikk på «Vestfisk» takket være instruksen. Etter å ha holdt på med saken i hele fjor høst, kom tillatelsen for seint til å få fisket kvota i fjor. Dermed har rederiet innledet en prosess med henblikk på å selge båt og kvote.

( VILKÅR )

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Vi benytter cookies X Lukk infoFiskeribladet AS bruker teknologi som informasjonskapsler (cookies) og annen sporingsteknologi for å analysere trender, administrere våre tjenester, spore brukeradferd og til å samle informasjon om hele vår brukerbase. Uregistrerte brukere kan skru av slik sporing i browser innstillingene på enheten de bruker ved å skru på «ingen sporing». Les hele vår cookie policy...