TROMSØ: Frakteskipet «Winter Bay» ved kai i Tromsø på vei til Japan med 1800 tonn omstridt hvalkjøtt. FOTO: JØRN MIKAEL HAGEN.
TROMSØ: Frakteskipet «Winter Bay» ved kai i Tromsø på vei til Japan med 1800 tonn omstridt hvalkjøtt. FOTO: JØRN MIKAEL HAGEN.

Historisk og kontroversiell hvalkjøttransport gjennom nordøstpassasjen

Island blir først på transport av sjømat gjennom Nordøstpassasjen. Dermed unngår de samtidig nærkontakt med Greenpeace. I Tromsø ligger frakteskipet "Winter Bay" med 1800 tonn hvalkjøtt for Japan.

Einar Lindbæk
Telefon 70 15 57 69
Mobil 932 56 323
19. juni 2015 09:00

LESERSPØRSMÅL: Spiser du hvalkjøtt til middag hvis det er tilgjengelig? Gi oss ditt svar nederst i saken.

Det er den islandske storrederen og hvalfangstforkjemperen, Kristjàn Loftsson (72) , som sender den store og verdifulle lasten den nye sjøveien til Japan. ”Winter Bay” kom til Tromsø for et par dager siden og venter på klarsignal fra russiske myndigheter til å gå gjennom Polhavet i kjølvannet av en russisk isbryter.

Finnhval
Lasten består utelukkende av kjøtt fra finnhval. Island har i år en kvote på 145 dyr. Hvert dyr veier 40-50 tonn.

Den norske hvalfangsten går utelukkende på vågehval, men her er det bare det norske markedet som er konsumenter til tross for at hvalkjøtt også kan eksporteres fra Norge. Norge eksporterte tidligere vågehvalkjøtt til Japan, men dette markedet falt bort etter en periode uten vågehvalfangst i Norge.

zoomFINNHVAL: Bilder som motstanderne av hvalfangst ikke vil se, islandsk fangst og bearbeiding av kjøtt fra finnhval. FOTO: Magnús Þór Hafsteinsson
FINNHVAL: Bilder som motstanderne av hvalfangst ikke vil se, islandsk fangst og bearbeiding av kjøtt fra finnhval. FOTO: Magnús Þór Hafsteinsson

Greenpeace følger med
Greenpeace, som har vært aktiv i å stanse transporten av hvalkjøtt fra Island til Japan både i 2013 og 2014, er klar over den nye ruta som nå tas i bruk. De siste årene har transporten gått i ulike lange ruter fra Island til Japan, sist rundt Kapp det gode håp på sørspissen av Afrika.

Greenpeace har gjort livet surt for hvalkjøttransporten og greide i 2013 å få stanset transporten via sentralhavene i Rotterdam og Hamburg. Med transporten gjennom russisk havområde, er det lite trolig at Greenpeace kan påvirke selve transporten i år.

Smelter ny sjøvei
Det er issmeltingen og et midlere klima som gjør forbindelsen mellom Nord-Atlanteren og Stillehavet og Japan finner en ny transportvei på sommeren og tidlig høst. Transporten blir vesentlig kortere enn normalt.

Les mer om saken i FBFI papir i dag.

zoomVERDIFULL: Island har satt en fangst på 145 finnhval. Verdien på de store dyrene er formidable. FOTO: Magnús Þór Hafsteinsson
VERDIFULL: Island har satt en fangst på 145 finnhval. Verdien på de store dyrene er formidable. FOTO: Magnús Þór Hafsteinsson

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Spiser du hvalkjøtt til middag hvis det er tilgjengelig ?

Ja
Nei

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.