Fiskeribladet
?

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Journalistene i Fiskeribladet har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonseinnholdet er produsert av Fiskeribladets annonseavdeling.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.

Fiskeflåtens Tesla Model S

Når verdens største hybridelektriske fiskebåt presenteres på Lofotfishing 30. mars, markerer Lofoten og Norge et reelt taktskifte for det grønne skiftet til sjøs.

MS Angelsen SeniorFoto: Moen Marin AS
MS Angelsen SeniorFoto: Moen Marin AS
ANNONSØRINNHOLD FRA
Moen Marin AS

Tesla snudde bilindustrien på hodet i juni 2012, da de leverte sin første Model S i USA. På samme måte markerer årets LofotFishing en elektrisk revolusjon: MS Angelsen Senior er verdens hittil største fiskefartøy med hybdridelektrisk framdrift, og kan fort være fiskeflåtens svar på Model S.

Garnbåten er hjemmehørende i Lofoten, og utviklet med norsk kompetanse basert på idéene til rederiet Hans Angelsen & sønner AS. Det tradisjonsrike familieselskapets konsept er bygget på praktisk fiskererfaring gjennom generasjoner, men med blikket rettet mot morgendagen.

Fremtiden er elektrisk

- MS Angelsen Senior er blitt en god og trygg arbeidsplass. Elektrifiseringen gjør at dieselforbruket går ned, samtidig som støy og vibrasjoner reduseres og gir et bedre arbeidsmiljø, forteller Øystein Angelsen.

Under LofotFishing den 30. mars, er det bare naturlig at det er Øystein Angelsen selv som holder åpningsforedraget på seminaret «Fremtiden på sjøen er elektrisk». Seminaret vil presentere flere av de valgte løsningene. Blant annet deler Lars Eide fra Elmarin detaljer om hvordan den batterihybride framdriftsteknologien fungerer og presterer.

Kutter 200 tonn årlig

Den valgte dieselelektriske batterihybriden reduserer driftstiden på dieselmotorene vesentlig. Det gir både mer lønnsom drift, lavere motorslitasje og en kraftig reduksjon i både CO 2- og NO X-utslippet.

- Drivstofforbruket er redusert med 25 prosent, gangtimer på generatorene med hele 75 prosent. Det kutter CO 2-utslippet med 200 tonn hvert år. Fartøyet er designet for å utvide den helelektriske driftstiden, når batteriteknologien er klar, forteller teknisk sjef Torfinn Hansvik i Moen Marin AS.

Miljø er god business

Sammen med Marin Design AS har Moen Marin AS vært sentral i utviklingen av MS Angelsen Senior. Under LofotFishing 2019 deler selskapene kunnskap og erfaringer fra prosessen, for at andre kan dra nytte av den mest oppsiktsvekkende elektrifiseringen i fiskeflåten hittil. Seminaret gir også innsikt i de offentlige virkemidlene for elektrifisering. Seniorrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Miljøstiftelsen Bellona mener at et sterkt miljøfokus er god business for fiskerinæringen.